Hopp til innhold

Denne maten blir stadig mer populær

Bare i fjor kjøpte vi lokalprodusert mat for én milliard kroner mer enn i 2010. Lokale produsenter i Nordland er nesten overrasket over interessen utenfor fylkesgrensen.

Kortreist mat

I fjor økte salget av kortreist mat her i landet med over 16 prosent, og det ble omsatt kortreist mat for over 3,5 milliarder kroner.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Totalt i Norge økte salget med over 16 prosent i fjor, og det ble omsatt kortreist mat for over 3.5 milliarder kroner.

Den økende interessen merker de godt på Sæterstad Gård i Hattfjelldal kommune i Nordland. Der tilbyr de både rakfisk fra sitt eget fiskefjøs, og ikke minst geitost med melk fra geitene på gården.

Siri Kobberø på Sæterstad Gård

Siri Kobberø ved Sæterstad Gård i Hattfjelldal når langt utover fylkesgrensene med sin geitost.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

– Jeg fikk plutselig en mail fra noen som hadde vært på Beitostølen (i Oppland, journ. anm.) og kjøpt geitost fra Sæterstad. Da tenkte jeg «åja, har vi ost der oppe også nå», smiler Siri Kobberø ved Sæterstad Gård.

Nå kan hun bare konstantere at geitosten deres begynner å bli kjent langt utenfor Hattfjelldals grenser.

– Vi vet faktisk ikke helt hvor osten vår havner lenger. Det skyldes at vi er kommet inn i kjeder, og dermed ut i et større marked, forklarer hun.

– Positiv utvikling

Tallene som viser den økende interessen er uarbeidet av Nielsen for stiftelsen Matmerk (ekstern lenke).

Kvalitet og trygghet er forklaringen, mener både butikkene og kundene.

– Kvaliteten er utmerket. Det er jo mye bedre kvalitet i varene som blir produsert i småskala her i distriktet, sammenlignet med varene som blir masseprodusert hos de store produsentene, sier kjøpmann ved Rema 1000, Geir Nilsen.

Han er i ferd med å fylle opp butikkhyllene med den kortreiste lokalmaten, men forventer at de tømmes like raskt.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Lokalmat i butikken

Kjøpmann Geir Nilsen jobber med å fylle opp butikkhyllene med lokalprodusert mat.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

– Utviklinga er jo positiv. Folk er fortsatt opptatt av de store, tunge produsentene, men lokalmat er bare mer og mer populært. Jeg tror folk er mer bevisst på den kortreiste maten, påpeker Nilsen.

– Nok å gjøre

Det nikker Gunn Inger Moe bifallende til. Butikkunden er klar på at hun tror den kortreiste maten er tryggere å spise.

– Det har vært såpass mange mat-skandaler de siste årene at man nesten ikke kan stole på noe av det som blir sagt lenger. Jeg synes det er kjempetrasig.

Hos den lille bedriften på Sæterstad Gård i Hattfjelldal på Helgeland jobber det i dag seks personer.

Odelsjenta Anja Kastnes, som er datter at Siri Kobberø, regner med at lokalmatproduksjonen skal gi en trygg framtid når hun en gang skal ta over drifta.

– Det er dette jeg bestandig har villet gjøre. Og det er nok å jobbe med her, så det skal ikke stå på arbeidet, smiler hun.

Kortreist og lokalt produsert mat blir stadig mer populært i Norge. Bare i fjor handlet vi lokalt produsert mat for 1 milliard kroner mere enn det vi gjorde i 2010.

Se reportasje: Kortreist og lokalt produsert mat blir stadig mer populært i Norge.