Selv om det er gitt en muntlig tillatelse til å reise bautaen, kan den bli erstattet med en minneplate på nærmeste avkjørsel.
- Vi er nå i dialog med de etterlatte for å finne en løsning på dette, sier Tore Lysberg i Statens vegvesen.
17. mai i år omkom en dansk trailersjåfør i Saltdal i Nordland. Nå har foreldre og kolleger reist en bauta til minne om den omkomne ved ulykkestedet ved Setså.
Minnesteinen står midt i en skarp sving på den sterkt trafikerte E6. Bautaen er vel en meter høy og er godt synlig slik den står noen få meter nedenfor veikanten.
Blitt vanligere
Hvert år omkommer rundt 300 mennesker i trafikken på norske veier. De som ferdes langs veiene har lagt merke til at det de senere år har blitt mer vanlig å markere steder der det har skjedd dødsulykker.
Dette er en skikk som har bredt seg nordover fra katolske land lenger sør i Europa. Vanligvis er det snakk om blomster eller mindre minnesmerker.
Strekker seg langt
Lysberg sier de strekker seg langt i forbindelse med slike minnehøytideligheter. Etterlatte får legge ned blomster de første dagene, og det kan også være aktuelt å stenge veien i kortere perioder for å få gjennomført en minnestund ved ulykkesstedet.
Trafikkfarlig
Problemet er at dersom det skulle etableres slike minnesmerker på alle plasser der det skjer dødsulykker, vil det hope seg opp på steder som er farlige i utgangspunktet. Dette kan ta oppmerksomheten fra trafikantene, sier Lysberg.