Har brukt over 300.000 kroner på leiligheten hun arvet fra moren

Heidis foreldre trodde den nybygde leiligheten skulle gi dem en rolig pensjonisttilværelse. Slik gikk det ikke. Datteren arvet problemene og utgiftene.

Heidi Røberg-Larsen

Heidi Røberg-Larsen sier at hun har kjempet en hard kamp for å få det tørt i leiligheten, som hun arvet av sin mor da hun døde.

Foto: Sigrid Synnøve Øberg / NRK

Det er alle boligeieres verste mareritt.

I 2012 kjøpte foreldrene til Heidi Røberg-Larsen en flunkende ny leilighet med fantastisk utsikt ved Havnesenteret i Brønnøysund.

Kun tre måneder senere begynte problemene.

– Akkurat nå er det 20 prosent, men det kan bli opp til 30–50 prosent fukt i treverket, sier Røberg-Larsen, mens hun går over vinduskarmen med fuktmåleren.

undefined
Problemet med boligen er at den alltid har vært plaget med vannskader.
undefined
Etter at moren til Heidi døde i 2017, arvet hun problemene.
undefined
Til sammen har hun brukt over 300.000 kroner på utbedringer, på en bolig som aldri ser ut til å bli tett.

– Det inkluderer ikke reisekostnader, for jeg bor jo ikke her. Nå har jeg holdt på i tre og et halvt år. Jeg har arvet en leilighet fra mine foreldre, men får ikke solgt den. Det har gått med fryktelig mye tid, energi og penger å følge opp, og få noen til å ta ansvaret for at leiligheten blir tett.

Har felt mange tårer

Hun er ikke alene. Hvert åttende minutt blir det meldt inn vannskader til forsikringsselskapene, viser tall fra Finans Norge.

Til sammen er det snakk om 4,9 milliarder kroner i vannskadeerstatninger i 2019, når man ser på private boliger og næringsbygg til sammen.

Heidi feller en tåre mens hun tenker på alle gangene hun fortvilt har tatt opp problemet med sameiet.

– De skulle bare male over, også ble det bra, sa de første gangen. Det har nå vært følgeskader fire ganger, men etter den fjerde gangen måtte vi ta saken i egne hender. For sameiet har ikke fulgt opp med nødvendig vedlikehold.

NRK har fått tilgang til skaderapporter til Røberg-Larsens leilighet fra 2014 og 2019. I begge rapporter står det at det er omfattende vannskader i leiligheten.

Dette skal skyldes mangelfull fuging over vindu, samt lekkasje rundt verandadør i etasjen over. Det er registrert flere lignende skader på flere leiligheter i samme bygg, fremgår det av rapporten, levert av Norsk Takst.

Heidi Røberg-Larsen med permen med all dokumentasjon

Siden moren døde i 2017 har mye tid og penger gått til å håndtere problemer knyttet til leiligheten hun arvet.

Foto: Sigrid Synnøve Øberg / NRK

Må sette ut bøtter

En viktig støttespiller for Røberg-Larsen, har vært naboen Tom-Ivar Moe.

Han bor over henne, og byttet verandadør da de mistenkte at en feilmontert dør av dårlig kvalitet var grunnen til fukten.

– Jeg har revet bort takplater selv, for jeg må få tørket innsiden. Jeg har hatt søkkvåt isolasjon og taklister som er svarte av muggsopp, sier han og viser fram bøttene på gulvet og det nakne taket.

undefined
Men fremdeles mener Tom-Ivar at hans egen leilighet lekker som en sil.
undefined
Han har demontert eget tak for å gi mer luft der han har oppdaget fukt og vannskader.
undefined
Han setter også ut bøtter og legger plast på gulvet når det regner.

Moe har ifølge seg selv brukt flere hundretusen sammenlagt på utbedringer og advokathjelp, men inngikk et forlik med utbygger i 2018. Hva han fikk da, er ikke offentlig, men de mener forliket ikke kan forsvares ettersom det fortsatt trenger inn vann i leiligheten.

Røberg-Larsen anklager utbygger Vidar Kristoffersen, da i Strømsnesset Eiendom AS, for å ha forsømt sine plikter.

– Utbygger har et ansvar som ikke har blitt fulgt opp forskriftsmessig og fagmessig. Vi har også et styre som har påtatt seg et verv som skal sørge for at vi ikke har disse problemene. Det har de ikke gjort.

Utbygger Vidar Kristoffersen kjenner seg ikke igjen i kritikken. Han mener derimot at de har strukket seg langt for å hjelpe beboerne i bygget.

Les tilsvaret til utbyggeren lenger ned i saken.

Hvor mange sliter?

Røberg-Larsen hevder at mange leiligheter har disse problemene, men at folk er redd for å si noe.

NRK har tatt kontakt med et titalls andre beboere i leilighetskomplekset, uten å få påstanden bekreftet.

Kun én var villig til å stille til intervju. Han bekrefter derimot at problemene finnes andre steder i bygget, i tillegg til hans egen leilighet.

– Det er lekkasje i et slag i balkongen over oss, som gjør at det drypper fra taket. Dette ble fikset for tre år siden, men den gangen sa jeg at de kom til å måtte gjøre det på nytt. Nå, tre år senere, drypper det igjen, og jeg har rapportert det til styret, sier Arne Hansen, som sier at takplatene i leiligheten er i ferd med å gå i oppløsning.

Havnesenteret i Brønnøysund

Havnesenteret, med Strømsnesset Boligsameie i Brønnøysund.

Foto: Sigrid Synnøve Øberg / NRK

NRK har vært i kontakt med Roald Tørrisen, som er styreleder i Strømsnesset Boligsameie.

Vi har sendt over en rekke spørsmål, men på grunn av en pågående rettstvist, vil han ikke uttale seg til media.

– Jeg kan ikke gjøre annet enn å bekrefte at jeg er styreleder, og si at det er en sak vi har til behandling og som også skal opp i forliksrådet. Utover det har vi ingen kommentar.

Etter saken ble publisert, har sameiet kommet med en generell uttalelse:

Utbygger avviser slett arbeid

Vidar Kristoffersen er daglig leder for Ottar Kristoffersen Eftf. AS, og var leder for byggingen av leilighetsbygget for flere år siden. Da gjennom selskapet Strømsnesset Eiendom AS.

Han sier til NRK at han har tatt opp flere klager med leverandøren, men at han mener problemene med bygget ikke er så store som beskrevet.

– Vi har satt på flere beslag for at det ikke skal bli vanninntrengning, men mesteparten av arbeidet må vente til vårparten når det er varmere. Det skal vi gjøre, selv om det har gått så lang tid at vi egentlig ikke har ansvaret lenger.

Røberg-Larsen mente arbeiderne som utførte reparasjonene på bygget ikke er kvalifisert, men det kjenner ikke Kristoffersen seg igjen i.

– Jeg har ingenting å utsette på dem som har utført arbeidet hverken på senteret under, eller på boligseksjonen. Det er flinke folk.

– Hvordan er det for deg å få sånne anklager mot deg, som utbygger?

– Det er ikke noe gøy, men når det er sagt så er det ikke uvant. Jeg vet ikke om et eneste byggeprosjekt det ikke har vært etterarbeid, og vi har bygget mye. Jeg kan ikke si annet enn at jeg sover godt om natten, og at vi har et godt forhold til sameiet.

Ble fratatt ferdigattesten

I begynnelsen av 2018 ble ferdigattesten til bygget trukket tilbake av Brønnøy kommune, men ble gitt tilbake få måneder senere.

I dokumentene som NRK har fått tilgang til, står det at det ble trukket tilbake på grunn av klager, men gitt tilbake siden utbygger viste til at det var gjort omfattende utbedringer i 2017.

– Det var rett og slett en avgjørelse tatt på feil grunnlag, og de rettet opp i den feilen fort, sier Kristoffersen.

De to naboene, Røberg-Larsen og Moe, har hele tiden påstått at en tom leilighet over dem har problemer med verandaen. Men at det ikke gjøres noe for å utbedre skadene.

Nå blir verandadøren i boligen skiftet ut, til tross for at utbyggeren selv ikke mener det er noe galt med den.

– Jeg har tatt ansvar for den leiligheten, og det er ingen som har bodd der. Vi har gjort trykktest på alle terrassene, og ingen lekkasje ble vist. Vi har likevel bestilt og mottatt en ny dør som skal monteres i den aktuelle leiligheten. Til tross for at dette ikke er problemet, så skifter vi ut døren.

– Føler du med Heidis frustrasjon, når hun har arvet en leilighet hun ikke får solgt?

– Jeg syns det er veldig leit, men på andre siden så har vi et prisnivå og et marked. Det er en flott leilighet, men jeg vet hva de ba om for den, og kanskje forventningene er for store, sier Kristoffersen.

Røberg-Larseen avviser derimot at forventningene er for høye.

– Det eneste vi vil er en tett leilighet. Slik den er nå kan den ikke selges engang.