Det startet med 24 nellikspirer i en appelsin. I nyere tid har pakkekalendere blitt mer vanlig.
Med økte renter og høyere pris på mat, strøm og drivstoff kan en pakkekalender fort kjennes litt ekstra på lommeboka i år.
– Man må tørre å si at man ikke har råd, sier Linda Tofteng Eliassen, forbrukerøkonom i Sparebank1 Nord-Norge.
Hun forteller at en av de største økonomiske utfordringene folk flest står ovenfor, er å endre på kjøpevanene.
– Vi bor i et av de landene der størstedelen av befolkningen bruker mest penger i verden. Vi har blitt vant til å ha veldig god råd.
For å gjøre førjulstiden litt lettere for noen andre, har sykepleierstudent Anna Kristine Longva Jørgensen har lagd en adventskalender med 24 pakker.
Denne publiserte hun et bilde av i en Facebook-gruppe, og skrev at hun ønsket å gi den bort til en fremmed.
– Jeg har fått veldig fine tilbakemeldinger, og håper litt det kanskje inspirerer andre til å gjøre det samme, sier Longva Jørgensen.
Det var mange som tok kontakt angående kalenderen, men Longva Jørgensen hadde allerede sett for seg hvem hun ville gi den til.
– Det var noen tok kontakt fordi de ønsket kalenderen til seg selv, men jeg hadde lyst til å gi den til noen som har lyst til å gi den videre til sine barn eller barnebarn.
Økt forbruket knyttet til jul og advent
Virke tror gjennomsnittsforbrukeren vil handle for i overkant av 12 000 kroner denne jula.
Fire av ti ønsker å bruke mindre penger på julegaver enn de gjorde i fjor.
– Og det sier nok mange hvert eneste år, men likevel slår vi alle rekorder igjen og igjen, sier Tofteng Eliassen.
– Hvis vi ikke får forbruket ned kommer rentene til å fortsette å stige, og da kommer enda flere til å slite økonomisk.
FN anslår at omtrent en av ti nordmenn lever under fattigdomsgrensa.
Anna Kristine Longva Jørgensen forteller at noen av de som tok kontakt angående adventskalenderen synes det var tungt å ikke ha råd til å lage kalender til barna.
– Jeg ser selv hvor tungt det kan være og jeg har relativt god økonomi. Jeg tørr nesten ikke tenke på de som sitter i en knipe fra før av, sier hun.
Julestemningen trenger ikke koste så mye
Forbrukerøkonom Toften Eliassen er glad i billige løsninger på adventskalendere og julegaver, og mener folk må spørre seg selv hva de faktisk setter mest pris på i juletiden.
– Er det tid med venner og familie, tradisjoner eller kanskje å slappe av? Mange vil nok være enige i at dyre gaver ikke er det viktigste for å få en fin jul.
Selv har hun tidligere lagd flere forskjellige adventskalendere til sine barn, uten at det har måtte kostet noe særlig med penger.
– Ett år når barna mine var yngre hadde vi opplevelse-adventskalender. En gave kunne for eksempel være at «i kveld skal vi lage bål i skogen og grille sammen».
Hun sier at noe av det fineste du kan gi er kvalitetstid og oppmerksomhet, og oppfordrer forbrukere til å tenke alternativt.