Hopp til innhold

Flyr heller med tomme seter enn å selge billettene billigere

– Når vi skal besøke familien på Helgeland må vi ofte ut med 10.000 kroner, sier Cathrine Kvitnes om billettprisene til Widerøe.

Familien må betale 10.000 kroner med Widerøe

DYR HJEMREISE: Familien på tre betaler som regel 10.000 kroner for en tur/retur-billett fra Oslo til Sandnessjøen. Fra venstre (innfelt) Mille Mathea Blix Kvitnes (3), Cathrine Kvitnes og Sveinung Blix Mortensen.

Foto: Thomas Bjørnflaten / Privat

– Jeg kunne reise gratis med min datter frem til hun var to år. Da hun ble tre ble det nesten umulig å reise hjem på normalt budsjett. Barnebilletten er nesten like dyr som voksenbilletten, ofte er det ikke mer enn 500 kroner i differanse, sier Cathrine Kvitnes.

Hun har bodd i Oslo siden 2009, og er en av flere som reagerer på høye billettpriser hos flyselskapet Widerøe.

Når hun skal reise nordover for å besøke familien på Dønna sammen med samboeren og deres barn på tre år, kommer prisen fort opp i 10.000 kroner tur/retur.

– Den prisen er heftig for en familie som reiser på normalt budsjett, sier Kvitnes videre.

– Burde ha mer fokus på barnefamilier

Firdaposten skrev i går om Widerøes rute mellom Florø og Bergen. Her vister tall fra Transportøkonomisk institutt at Widerøe hadde et belegg på rutene til Bergen på bare 55 prosent det første året etter at de tok over rutene i 2012.

Tross lavt belegg, vil ikke selskapet frigjøre flere billige billetter nærmere avgang. Da flyr de heller med tomme seter.

Kvitnes synes det er merkelig at selskapet ikke senker prisene på seter som likevel blir stående tomme.

– For oljearbeidere og forretningsfolk er det bra at det går fly, så det skal jeg ikke si noe på. Men jeg skulle ønske at de hadde mer fokus på barnefamilier også. Når mange seter står tomme tett før avgang, synes jeg det er rart at de ikke senker prisene for å få fylt opp flyene.

– De markedsfører at hele Norge visstnok skal være på salg, men det har jeg sett lite av på billettprisene når jeg har bestilt, sier Kvitnes.

– Som å velge mellom en tur hjem eller til New York

Cathrine Kvitnes

DYRT: – Det er nesten som å velge mellom en tur hjem eller til New York, sier Cathrine Kvitnes om prisene til Widerøe.

Foto: Privat

Familien på tre bor i Kongsberg for øyeblikket, og får snart et nytt familiemedlem. Da tror Kvitnes at det blir enda færre turer hjemover.

– Det kommer til å bli veldig dyrt. Det er nesten som å velge mellom en tur hjem eller til New York. Det er litt drøyt, men slik blir det når det bare er et selskap som betjener rutene til distrikts-Norge. Jeg syns kanskje de strekker den strikken litt vel langt.

Hun hevder det heller ikke spiller noen rolle når de bestiller.

– Jeg har testet ut alt fra tre måneder i forveien til nærmere datoen for å se om det er noen forskjell, men det er det sjeldent.

– Hva er alternativet?

– Det er lettere å få lavprisbilletter på NSB, men da må man også belage seg på en togtur på mellom 13 og 16 timer. Det er ikke en drømmesituasjon når man reiser med små barn, samtidig som man er avhengig av å få fri en lengre periode. Langhelger kan man nesten bare glemme, avslutter hun.

– Har nok lavprisbilletter

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe mener de har nok av billigbilletter til salgs, særlig om sommeren.

– Sommeren er lavsesong for Widerøe, da har vi betydelig færre passasjerer enn vi har resten av året. Derfor har vi også en del sommerkampanjer gående hvor vi slipper betydelig flere lavprisbilletter hvor målgruppen nettopp er personer som reiser i forbindelse med ferie og fritid.

Han viser blant annet til den såkalte Norge Rundt-billetten, hvor passasjerer kan reise ubegrenset i Norge i 14 dager. Prisen strekker seg fra 2080 kroner helt opp til 3975.

– Billetten er rettet spesielt mot ferie- og fritidsreisende, et slags interrail i lufta.

– Billigst to måneder før avgang

Kongsteien forteller videre at selskapet styrer prisene ut ifra prinsippet om «førstemann til mølla».

– To måneder i forveien åpner vi alle prisklassene på flyet. Billettprisene strekker da fra noen få hundre kroner til en makspris som varierer fra strekning til strekning.

14 dager før avgang begynner de laveste prisklassene å stenge automatisk.

Når man nærmer seg avgang er det som regel bare fullprisbilletter å få kjøpt.

Richard kongsteien / Kommunikasjonsdirektør i Widerøe

– Når man nærmer seg avgang er det som regel bare fullprisbilletter å få kjøpt. Det er prinsippet til de fleste flyselskapene.

– Når dere har tilnærmet tomme fly, åpner dere da får billigere billetter før avgang?

– Ikke vanligvis da mye av dette styres automatisk. Med 450 avganger om dagen har vi ikke kapasitet til å styre hver enkelt avgang manuelt. Derimot bruker vi et system som baserer seg på historiske data og tidligere erfaringer med den aktuelle avgangen.

Han utelukker imidlertid ikke at det kan være aktuelt på gjøre justeringer på avganger som skiller seg ut med lave passasjertall.

– Ser vi at enkelte ruter har sviktende passasjergrunnlag, så kan vi slippe flere lavprisbilletter slik at vi får flere reisende. Men det er unntaksvis.

– Fullt mulig å komme seg for en lavere pris

Kommunikasjonsdirektøren er imidlertid enig i at 10.000 kroner tur/retur Oslo-Sandnessjøen er mye for en familie på tre.

Richard Kongsteien, Widerøe

LITT DYRT: Kommunikasjonsdirektøren er enig i at 10.000 kroner tur/retur Oslo-Sandnessjøen er mye for en familie på tre.

Foto: Widerøe

– Men da kjøper de sannsynligvis også mye trygghet og fleksibilitet, noe som er viktig for mange. Da kan man endre eller avbestille uten ekstra kostnader, samtidig som man blir ivaretatt på flyplassen hvis en avgang for eksempel skulle bli kansellert.

– Samtidig mener jeg det er fullt mulig å komme seg fra Oslo til Helgeland for en lavere pris, sier han videre.

I sommer har Widerøe hatt direkteruter fra blant annet Brønnøysund, Mo i Rana og Sandnessjøen sørover til Oslo.

– Skjønt, med en til to avganger om dagen går billigbillettene veldig fort. Skulle jeg reist fra Sandnessjøen nå, ville jeg reist med Widerøe til Trondheim. Derifra er det flere valgmuligheter.

– Er det aktuelt med slike direkteruter på vinterhalvåret?

– Det er noe vi vurderer fortløpende. Vi er avhengig av lønnsomhet over året, og spørsmålet er om kundegrunnlaget og betalingsvilligheten er til stede.

– Hva bør man tenke på hvis man er ute etter de billigste billettene?

– Bestill to måneder i forveien, og reis gjerne utenom rushtrafikken, som er på fredager, mandager samt morgen og ettermiddag. Kan man reise midt i uken og gjerne midt på dagen, er det gode muligheter for billige flybilletter, avslutter Kongsteien.