NRK Meny
Normal

– Vi visste for lite om sprengstoffene

Produsenten av kjemikaliene som gikk i luften i Drevja i Nordland, mener hele bransjen har noe å lære av giganteksplosjonen.

Forsikringsselskapet Eika på eksplosjonsstedet i Drevja

20 bygninger og flere kjøretøy gikk til himmels da lastebilen med 15 tonn flytende sprengstoff 17. desember i fjor begynte å brenne og senere eksploderte.

Foto: Leif Inge Larssen / NRK

I dag var Direktoratet for samfunnssikerhet og beredskap (DSB) tilbake der 15 tonn sprengstoff gikk i luften like før jul i fjor.

Kjemikaliene var om bord i en lastebil som tok til å brenne. Et førtitalls personer ble evakuert fra området da lastebilen tok fyr. Et par timer senere gikk hele bilen i luften.

Nå innrømmer produsenten at de ikke visste nok om sprengstoffet.

– Vi vet en del, men man kan si at vi visste for lite, og det gjelder hele bransjen. Det gjenstår fortsatt en del etterforskning for å finne svar, om vi i det hele tatt får noe endelig svar, sier teknisk sjef Odd Erik Sannerud i Maxam Norge AS.

Aldri skjedd tidligere

Odd Erik Sannerud

Odd Erik Sannerud i Maxam Norge sier de visste for lite om eksplosjonsfaren.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK
Samler deler etter eksplosjonen i Drevja
Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK
Senioringeniør Gry Haugsnes i DSB

Senioringeniør Gry Haugsnes i DSB med noen av funnene som ble gjort under dagens leting.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Eksplosjonen var nesten femten ganger så kraftig som bomben som rystet regjeringskvartalet 22. juli.

Sannerud hadde ikke sett for seg at kjemikaliene ville eksplodere.

– Under tidligere forsøk har det bare brent ut og det har ikke vært noen hendelser utenom det. Etter det jeg kjenner til er dette første gangen noe slikt har skjedd i Europa.

DSB var allerede i desember i Drevja for å plukke opp synlige gjenstander etter eksplosjonen. Denne uken skal de finne det som da lå skjult under snøen.

Deler fra lastebilen som ble sprengt i fillebiter ligger spredt utover et stort område.

– Et av de mest spennende funnene vi har gjort er tannhjulene til girkassen. De ble funnet nesten 600 meter fra bilen, sier senioringeniør Gry Haugsnes i DSB.

Omfattende etterforskning

I tre dager skal ekspertene jobbe med å finne så mye som mulig av bilen. Delene skal bidra til å danne et bedre bilde av hva som gikk galt.

– Vi ser på det som en av de viktigste kildene til informasjon for å forstå hvorfor det begynte å brenne og hvorfor brannen medførte eksplosjonen i kjøretøyet, sier Haugsnes.

– Dette er ingen standard prosedyre for DSB og heller ikke for noen andre miljøer i Norge, men det vi har landet på er at det er avgjørende. Det var der ulykken skjedde og det er der de siste bitene av lastebilen ligger igjen.

Hun vil foreløpig ikke si om eksplosjonen vil gi nye forskrifter for behandling av denne typen stoffer, men mener det vil få konsekvenser.

– Denne ulykken indikerer i alle fall at man må gå gjennom alle tiltakene man har for å ha optimal sikkerhet rundt både produksjon av denne type sprengstoff og hvordan det brukes.

Created by InfoDispatcher
Slik så det ut da bonden kom hjem til gården.