- Det vi ser er at russerne har gjenopptatt strategiske flygninger langs kysten og ut i Norskehavet og Atlanteren, på høyde med det det var tidligere, og på høyde med det den var under den kalde krigen, sier Saunes.
Les også:
Les også:
Les også:
Fyller drivstoff underveis
Seinest i forrige uke fløy to russiske strategiske bombefly med NATO-betegnelsen "Bear H." langs norskekysten fra Øst-Finnmark og nesten til Sørlandskysten.
De hadde fløyet fra Engels-basen sørøst for Moskva og opp til Kola-halvøya før de svingte vestover. Etter å ha fått påfyll av drivstoff ved Bjørnøya fløy de sørover i Norskehavet i internasjonalt luftrom.
- Vi har jagerfly stasjonert i Bodø som er oppe og identifiserer de, sier Saunes.
Fra tre til åtti på kort tid
På slutten av 1990-tallet hilste norske jagerfly bare på russiske tre-fire ganger i norske nærområder.
Les også:
Les også:
De siste to-tre årene har aktiviteten økt kraftig, i fjor ble 87 russiske fly indentifisert av norske. Hittil i år har de vært oppe og sett nærmere på 75 russiske militære fly.
Mer kompliserte tokt
Tendensen er at russerne nå legger ut på mer kompliserte tokt enn før, flere typer fly er involvert og de fyller gjerne drivstoff underveis.
- Det betyr at flygerne deres får mer erfaring, de kan gjøre dette sikrere, og de får trent mer. Og det nettopp fordi de har fått mer penger. Og så har det vært mange spekulasjoner på hvorfor de gjør dette, men jeg har ikke fått noen klar beskrivelse av hva hensikten er, sier Saunes.
Les også: