Etter å ha utredet saken i lang tid, har regjeringen bestemt seg.
Fra 2024 skal fergene til Lofoten bruke hydrogen som drivstoff.
Dette skal være startskuddet for hydrogensatsing i Norge, uttalte statsminister Erna Solberg (H) til NRK da nyheten ble kjent.
Blant dem dem som nå undersøker mulighetene for et større anlegg er Linde og GreenH i Bodø.
Og de er ikke de eneste. Sintef anslår at mellom 30 og 40 hydrogen-initiativ er under oppseiling.
Ifølge dem er offentlige anbud, som ferga til Lofoten, viktig for at så mange satser på hydrogen.
– Det er klart denne beslutningen var viktig. For oss var det helt naturlig å se til Bodø, sier daglig leder Morten Solberg Watle i GreenH til NRK.
– Stort for Norge
Det er ikke små planer selskapet har lagt frem. Målet er fem tonn flytende hydrogen produsert hver eneste dag, men dette vil tilpasses etterspørselen.
Anlegget ligger kun steinkast fra fergekaia, som gjør at de kan tappe gass rett fra anlegget til for eksempel ferger.
– Dette er stort for Norge. En hydrogenproduksjon i denne størrelsen er det ikke mange av i verden. Å bruke dette maritimt vil plassere Norge fremst i verden, mener han.
– Vi har Smart City Bodø og etterhvert også en ny flyplass der vi mener det vil være behov for hydrogen i fremtiden. I tillegg kommer Vestfjord-sambandet inn i Bodø.
Får konkurranse
Litt lengre sør i landsdelen er en annen stor aktør i full gang med planlegging av et stort hydrogen-anlegg. Glomfjord Hydrogen har allerede jobbet med prosjektet i flere år.
– Vi planlegger å komme i gang med produksjon i samarbeid med Air Liquide. Vi skal produsere gassen, mens de skal kjøle den ned til flytende form, sier daglig leder Finn Nordmo.
Også de tar sikte på å kunne levere flytende hydrogen fra 1. januar 2024.
– Hvordan ser dere på konkurransen fra Linde og Green H?
– Det er såpass attraktivt med hydrogen i vår region. Vi hadde ventet at flere kom til å melde seg på. Vi kommer til å henvende oss til de fire rederiene vi anser som aktuelle.
– Et norsk hydrogeneventyr i emning
Steffen Møller-Holst er markedsdirektør for hydrogenteknologi i Sintef og styreleder i Norsk Hydrogenforum.
Han peker på Norges stolte historie på hydrogenområdet og mener at hydrogenrenessansen i Norge allerede er et faktum.
En rekke prosjekter for hydrogenproduksjon er allerede i gang.
Møller-Holst mener Norge med dette har en gylden mulighet til å bli en ledende eksportør av både blå og grønn hydrogen og hydrogenteknologi.
– Enhver industri trenger kontinuerlig kompetanseutvikling og støtte fra kompetansemiljøer for å fortsette å være ledende i et marked. Satsingen på våre allerede sterke utdanningsinstitusjoner, institutter og universiteter må styrkes for å sikre utviklingen i et robust norsk hydrogen-eventyr.
Han kommer også med en oppfordring til norske verft:
– Det å komme i gang tidlig gjør at norsk verftsindustri blant annet vil kunne stille meget sterkt i en internasjonal konkurranse knyttet til det grønne skiftet.
Bodø: – Helt i tråd med bærekraftig satsing
Bodø kommune ønsker planene velkommen. Rådmann Rolf Kåre Jensen sier de i lengre tid har vært i dialog med flere aktører om å få i gang en hydrogenproduksjon.
– Vi er svært interessert i bedriftsetableringer i Bodø, spesielt når vi snakker om grønn energi, sier Jensen.
– Dette er helt i tråd med det kommunen har av satsinger på bærekraftige energiformer og utnytting av strømressursene, som vi i altfor stor grad sender ut uten å ha tatt det i bruk selv.