Det nytter ikke med slepebåter når ingenting skjer, sier nestlederen i kystfiskarlaget, Arne Helge Kristoffersen.
- Det har vært en vegring og ansvarsfraskrivelse etter de siste hendingene vi har hatt i Nord-Norge, sier han
Sommel og uklare ansvarsforhold er det største problemet når et skip havarerer langs norskekysten, mener Kystfiskarlaget. Verdifull tid har gått tapt ved flere tilfeller, sier Kristoffersen.
Den islandske tråleren Gudrun Gisladottir like før den sank i Nappstraumen i Lofoten. Foto: NRK
- Erfaringene vi hadde med forlisene til John R. og Gudrun Gisladottir viser at vi faktisk hadde hjelp tilgjengelig på stedet, sier han.
De siste dagene har Greenpeace aksjonert utenfor Andenes. Der presser de oljetankerne til å gå lengre ut og krever samtidig at flere slepebåter stasjoneres i Nord-Norge.
Men det hjelper lite når myndighetene er handlingslammet i en krisesituasjon, mener kystfiskerne.
- Det er nokså forskremmende, sier Kristoffersen.
Og nå ber nestlederen i kystfiskarlaget om at fiskeriministeren ordner opp. Informasjonssjef Ole Arvesen i Kystverket avviser imidlertid kritkken.
- I disse dager forbereder vi en ny og forbedret utgave av vår beredskapsplan som skal sikre de sjøfarende, sier han.
Den islandske tråleren Gudrun Gisladottir like før den sank i Nappstraumen i Lofoten. Foto: NRK