- I dag snakkes det kun om å kutte anløp og selge båter, men det er for defensivt.
Det sier forskningsleder Gisle Solvoll og professor Finn Jørgensen ved Handelshøgskolen i Bodø.
Nytt og større marked
Han mener at ved å forlenge leia til Oslo når man et marked som er ganske stort.
- Det bor mange personer på strekninga mellom Bergen og Oslo, og særlig i Oslo. Mange turister kommer til hovedstaden og kan reise med Hurtigruten derfra.
Solvoll og Jørgensen mener også at dette vil skaffe Hurtigruten mer gods å frakte og dermed flere inntekter.
- Det produseres mye gods på Sørlandet, særlig i området rundt Kristiansand, som skal nordover. Der kan Hurtigrutene være et glimrende alternativ.
Mer attraktiv
Han ser også potensiale i å frakte nye biler som kommer inn til Drammen videre til ulike steder rundt om i landet.
- Jeg er usikker på hvor mye inntekter det vil skape å forlenge ruten på denne måten, for det er klart at det vil også skaffe flere kostnader. Men i tillegg vil produktet Hurtigruten bli mer attraktivt, både i markedsføringssammenheng og i reiselivssammenheng, så effekten der blir større enn den er i dag.