Hopp til innhold

Vind fra Smøla kan bli hydrogen

Fremtidens skipsfart kan få kortreist drivstoff fra vindmøller langs kysten.

Video 549bf267-6b86-43fa-a9fa-b72a7e6ef548.jpg

Smøla vindpark ble åpnet høsten 2002.

Foto: Nyhetsspiller

Den norske transportsektoren skal avkarboniseres. På bare 13 år skal det kuttes 40 prosent. Det er mye, og skipsfarten må ta en stor del av kuttene. Hydrogen som drivstoff vil være en av måtene å nå disse målene på, mener de som nå diskuterer å produsere hydrogen ved vindmølleparken på Smøla på Nordmøre.

– Satt litt på spissen kunne det blitt allerede neste uke om vi hadde noen som kunne bruke den, sier Thomas Bjørdal, daglig leder ved Nasjonalt Vindenergisenter.

Thomas Bjørdal

Thomas Bjørdal i Nasjonalt Vindenergisenter vil produsere fremtidens drivstoff med vindkraft.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Strategisk plassering

Vindparken i havgapet på Nordvestlandet ligger strategisk til for skipsfarten. Bjørdal tenker blant annet på bilfergen som går til og fra øya, et eksempel på hva som kan drives med kortreist hydrogen.

– Strøm fra en av vindmøllene på Smøla er nok til å drive denne fergen gjennom et år, sier Bjørdal.

Bilfergen Edøyfjord

Bilfergen «Edøyfjord» går til og fra Smøla.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Vindparken var lenge Norges største med 68 store turbiner. Nå er den 15 år gammel, og det letes etter nye muligheter for å satse inn i fremtiden. Selv om parken har blitt noen år gammel, så er den fortsatt velfungerende og byr på store muligheter.

– Teknologien har gjort store hopp på de 15 årene. Ved å bytte ut turbinene i det eksisterende anlegget vil man øke produksjonen med over 50 prosent, sier Bjørdal.

– Vil resultere i nullutslipp

Rolf Fiskerstrand, konsernsjef i Fiskerstrand Holding, ser etter nye måter å bygge miljøvennlig på. Han vil gjerne bygge ferger og hurtigbåter som kan drives på hydrogen, og lever opp til kravene som blant annet Parisavtalen setter.

– Hydrogen er en måte å gjøre det på, og det vil resultere i nullutslipp. Det som kommer ut er rent vann og litt varme. Jeg er ikke tvil om at hydrogen på litt sikt kommer til å erstatte karbonholdige drivstoffer, sier Fiskerstrand.

Rolf Fiskerstrand

Rolf Fiskerstrand har stor tro på hydrogen som drivstoff.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Han tror fremtiden er en kombinasjon av batteri og hydrogen. Batteri på kortere og hydrogen på litt lengre seilinger, gjerne i hybride løsninger der det satses på hydrogen.

Fremtiden er på mange måter allerede kommet. Fiskerstrand viser til en konkurranse mellom tre fergerederier i Ryfylke, som har fått i oppgave å utvikle en hydrogenferge. Han roser norske myndigheter for å være våkne.

– Norske veimyndigheter har vært pådriver, og det har resultert i at vi innen fergedrift er absolutt fremst i verden på grønn teknologi.

Lønnsomt

De som nå ønsker å produsere fremtidens drivstoff på Nordmøre tror dette kan bli lønnsomt, og langt mer hensiktsmessig enn å produsere inne i en by.

– Nå er marin diesel relativt billig, men ut fra beregningene vi har gjort er det definitivt konkurransedyktig, og i alle fall om du tenker som et pilotanlegg. Kostnadene til hydrogen vil gå samme veien som batterier og annen ny, moderne teknologi. Nedover, sier Thomas Bjørdal

Vindmølle på Smøla

Vindmøllene på Smøla ligger strategisk til i et område der vinden knapt noen gang er fraværende.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK