Hver fjerde norske sjømann er trolig permittert ved nyttår

– Stemningen er jo som man kan forvente ut fra situasjonen slik som den er . Det er ikke noe jubel i taket, sier Kurt Inge Angell som er nestleder i Norsk Sjømannsforbund.

Offshorefarty bestilt av Farstad Shipping

ILLUSTRASJONSBILDE: Farstad Shipping er et av rederiene som har måttet legge mange skip i opplag og permittere mange ansatte.

Foto: Illustrasjon: Rolls Royce Marine

Situasjonen i offshorenæringen blir stadig verre, og flere og flere ansatte blir permitterte.

I dag har alle hovedtillitsvalgte fra Norsk Sjøoffiserforbund, Det norske maskinistforbund og Sjømannsforbundet hatt møte for å kartlegge situasjonen med nedskjæringer og oppsigelser.

Kurt Inge Angell

Nestleder Kurt Inge Angell i Sjømannsforbundet sier at fremtidsutsiktene er dystre.

Foto: Privat

– Offshoremarkedet og oljemarkedet er vanskelig for rederiene og forbundene og styre, og derfor må vi prøve å møte de utfordringene som kommer fremover, sier nestleder i Norsk Sjømannsforbund, Kurt Inge Angell.

Angell sier at man må prøve å opprettholde og ivareta de norske arbeidsplassene.

– Akkurat nå kan det se litt vanskelig ut, det er ikke så veldig positive fremtidsutsikter.

63 skip i opplag

Ifølge Angell ligger det nå 63 norske skip i opplag, og han forventer at det vil øke til hundre skip ved årsskifte.

– Det vil bety at en av fire norske sjøfolk da er uten jobb, sier han.

Angell er spent på statsbudsjettet som kommer i morgen, men frykter at det ikke vil være nok til å bøte på situasjonen.

– Her er jo lekkasjer som tilsier at de vil øke bidraget til nettolønnsordningen, men det i seg selv er jo ikke nok. Det vi håper på er at man får en fullverdig nettolønnsordning uten tak, og har mulighet til å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel, slik at det er mulig må jobbe på norsk sokkel og bo i Norge samtidig. Men signalene tilsier ikke det, sier han.