Det er no klare ambisjoner om å få til byggestart for å fjerne flaskehalsen Haukebøen på riksveg 662 mellom Molde og Julsundet alt neste år og åpning i 2009.
Fylket sammen med kommunene i gassROR-samarbeidet prøver å få til ei finansiering der de forskutterer penger gjennom det regionale utviklingsfondet.
Hilmar Windstad rådmann i Molde. Foto: Gunnar Sandvik
Fullfinansiert
Det betyr veg og tunnel til 125 millioner kroner uten bompenger, sier rådmann i Molde Hilmar Windstad.
Prislappen på en veg og tunnelløsning forbi Haukebøen er anslått til 125 millioner kroner. Staten betaler halvparten, men fylket må forskuttere dette og fylkesutvalget behandler saka tirsdag.
Et eget selskap må finansiere den andre halvparten og gjør det gjennom 10 millioner kroner i direkte tilskudd fra Molde kommune, og resten fra det regionale utviklingsfondet Gassror IKS, der Aukra, Molde, Midsund, Fræna og Eide er med.
Ormengassen betaler
Hovedinntekta til fondet kommer fra ilandføring av gassen til Nyhamna i Aukra.
Kapitalkostnadene med forskuttering over en 15 års periode blir ca 5 millioner pr. år.
Rådmann i Molde, Hilmar Windstad, sier at med denne finansieringa kan man starte bygging alt neste år og det betyr at veg og tunnel forbi Haukebøen kan stå ferdig i løpet av 2009.