Slik blir Melodi Grand Prix 2014

Melodi Grand Prix oppstår i ny drakt i 2014. – Det blir intenst, spennende og vanvittig bra musikk som presenteres, lover prosjektleder Stian Malme.

MGP-logo
Foto: NRK

Færre artister, et større låtfokus og en åpen prosess der publikum får være med inn bak kulissene, er stikkord for Melodi Grand Prix 2014. Musikkonkurransen har gjennomgått en storstilt fornyelsesprosess når neste åres runde nå kjøres i gang.

Femten artister deltar i MGP 2014. I løpet av en drøy uke skal vinneren, og Norges representant i Eurovision Song Contest, kåres.

Musikkansvarlig Vivi Stenberg har fått med seg en meget kompetent og sammensatt lyttegruppe til å hjelpe seg med å velge ut årets låter. Gruppen består av musikkprodusent Marie Komissar i P3 og MP3, musiker Tarjei Strøm, 730-redaktør Gisle G. Stokland og Music Norway-direktør Kathrine Synnes Finnskog (se faktaboks). Sammen velger gruppen ut årets 15 låter.

– Jeg valgte disse fire fordi de utfyller min kompetanse på en god måte. De står sentralt i norsk musikkbransje når det gjelder popmusikk, er fire lidenskapelige mennesker med sterke meninger og godt humør, sier Stenberg.

I disse dager er gruppa godt i gang med å diskutere seg gjennom bidragene. De femten artistene og låtene gruppa til slutt blir enige om, vil presenteres for publikum i slutten av januar.

– Utvelgelsen har vært intens. Det er fryktelig gøy, men tidvis også en del frustrasjon. Samtidig mente jeg det jeg sa her om dagen om jeg tror vi fem må ha den artigste jobben i hele Norge akkurat nå.

SE VIDEO: – Her er det mange potensielle hitlåter!

SE VIDEO: Bli kjent med alle medlemmene av lyttegruppa

Tarjei Strøm, Marie Komissar, Vivi Stenberg, Kathrine Synnes Finnskog og Gisle Stokland

Denne gjengen har bestemt hvilke femten låter som deltar i MGP 2014. Fra venstre: Tarjei Strøm, Marie Komissar, Vivi Stenberg, Kathrine Synnes Finnskog og Gisle G. Stokland.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

Intensiv MGP-helg

Årets konkurranse består av tre semifinaler og en finale. De tre semifinalene sendes over en helg, altså fredag 7, lørdag 8. og søndag 9. mars og foregår i Folketeateret i Oslo. Tre artister går videre fra hver sending og til finalen i Oslo Spektrum den 15. mars.

– Vi ønsker å lage en MGP-festival i 2014. Vi vil gi folk en god konsertopplevelse på en fin og intim scene og da passer det å innlede konkurransen i løpet av en enkelt helg på Folketeateret. Det blir intenst, spennende og vanvittig bra musikk som presenteres, forklarer Stian Malme, prosjektleder for MGP.

Seerne skal rekke å bli godt kjent med låter og artister lenge før vi har kommet til mars. Et kamerateam har fulgt lyttegruppa i låtutvelgelsen og skal etter hvert også følge artistenes forberedelser frem mot sending. Resultatet legges ut på nett fortløpende.

– I år har vi valgt å åpne opp og for første gang vise artistenes vei til scenen. Det ligger mye arbeid bak de tre korte minuttene opptredenen varer, og det er intens jobbing og mye som må på plass for å få alt til å sitte.

Publikum vil altså kunne følge hele prosessen mye nærmere enn hva man har gjort tidligere. Fra artistene offentliggjøres i slutten av januar, foregår hele oppladningen til sending via nettsidene nrk.no/mgp. Det være seg studioarbeid, koreografiprøver, valg av kostymer og andre forberedelser.

– Dere er ikke redde for å miste noe av spenningen ved å åpne opp på denne måten? At publikum har «sett alt» før vi kommer til sending?

– Nei, tvert i mot. Jeg tror det vil være interessant for publikum å se hvordan god popmusikk blir til. I motsetning til andre musikkkonkurranser er jo dette helt nyskrevne låter ingen har hørt før. Nå gir vi folk et bredere beslutningsgrunnlag før de avgjør hvem de skal stemme på. Publikum blir bedre kjent med prosessen, og vi rekker å vise flere sider ved artistene enn vi gjør gjennom de tre minuttene når de står på scenen.

Vil ha deg med på diskusjonen

Mange nordmenn har et forhold til Melodi Grand Prix, på godt eller vondt. Dette vil redaksjonen utnytte, nå tar de nemlig debatten med inn i sendingen.

Lyttegruppa skal følge TV-sendingen fra et adskilt område på Folketeateret, der de begrunner låtvalgene og samtidig inviterer folket med i diskusjonen.

– MGP er noe alle har en mening om, og vi ønsker å få alle med på diskusjonen. Vi er interessert i hva folk mener og ønsker å følge med på hva TV-seerne rundt om i landet syns, både via vårt eget direktesenter på nett, og i sosiale medier, forklarer Malme.

– Målet er at vi klarer å benytte oss av mulighetene sosiale medier og ny teknologi gir i en større grad enn tidligere.

Jekker alt opp til finalen

Margaret Berger

Margaret Berger vant Melodi Grand Prix 2013. Hvem som vinner neste år får vi vite den 15. mars. I slutten av januar presenteres artistene for offentligheten.

Redaksjonen har som mål å gjøre skillet mellom semifinalene og selve finalen større enn tidligere.

– Folketeatret en mer intim sal enn Oslo Spektrum. Man kommer nærmere artistene og får en tett og fin konsertopplevelse. Når folket har talt og finalistene klare, drar vi det hele til og kjører en heidundrende finale i Spektrum allerede noen dager etter.

– Melodi Grand Prix handler om musikk. Ved å gjøre disse forandringene tar vi musikken enda mer på alvor. Vi går inn i låtskriverprosessen, vi viser frem utfordringer vi møter underveis, og vi håper publikum sitter igjen med litt mer innsikt og forståelse rundt hva som kreves for å lage en skikkelig hit, avslutter Malme.

Jenny Skavlan og Erik Solbakken er tilbake som programledere.

Hvilke 15 låter og artister som deltar i Melodi Grand Prix 2014 offentliggjøres i slutten av januar. Billetter til arrangementene kan kjøpes fra i dag av.

Hva tror du om Melodi Grand Prix 2014? Har du innspill eller tips? Kom med dem her: