Hopp til innhold

Stemmetrøbbel under MGP-finalen: – Kommer til å gjøre det vi kan for at det ikke skjer igjen

Godt over to millioner stemmer og 100 millioner «applaus-klikk» førte til systemtrøbbel under lørdagens Melodi Grand Prix-finale.

Stemmetrøbbel MGP 2021

FEILMELDING: Dette var meldingen som møtte publikummerne som ikke fikk stemt lørdag.

Foto: Skjermdump

– Selv om gårsdagens problemer ikke var store eller påvirket resultatene på noen måte, skjønner vi at det like fullt oppleves frustrerende for dem det gjelder, sier Inge Thorud i NRKs Teknologiavdeling.

– Vi kommer til å gjøre det vi kan for at det ikke skal skje igjen, fortsetter han.

Til tross for en storslagen fest, skapte også lørdagens MGP-finale irritasjon og sinne i norske sofakroker.

Flere seere meldte om problemer da de skulle stemme på favorittartistene.

Thorud sier at det er få stemmer som ikke ble registrerte.

– Det gjaldt veldig få sett opp mot totalen av brukere som stemte i går. Og mange av dem som opplevde problemer fikk stemt etter å ha lastet siden på nytt en eller flere ganger, sier han.

Problemet skal også ha inntruffet vilkårlig i landet, og ikke ha påvirket noen av deltakerne.

Tolket høy trafikk som mistenkelig

Det var partyartisten Tix, som med låten «Fallen Angel», gikk av med seieren.

Stemmeproblemene skal ikke ha hatt noen påvirkning på vinneren, som fikk rundt 100.000 stemmer under den siste gullduellen.

Men det var nettopp et rekordhøyt engasjement fra publikum som fikk systemet til å streike, når det rant inn over to millioner stemmer og 100 millioner såkalte applaus-klikk.

Thorud sier problemene oppstod fordi et eksternt støttesystem de bruker tolket den høye trafikken som mistenkelig aktivitet.

MGP-sjef Stig Karlsen på prøver dagen før finalen.

SKAL EVALUERE: MGP-general Stig Karlsen sier de skal evaluere tilfellene med stemmetrøbbelet.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

– Dette stoppet enkelte henvendelser i det stemmevinduet åpnet. Disse brukerne fikk en feilmelding med tydelig beskjed om å laste siden på nytt, og det var løsningen for de fleste, sier Thorud.

MGP-general og prosjektleder Stig Karlsen sier avstemningen har gitt tydelige og gyldige resultater i alle de tre rundene.

– Enkelttilfeller av feil vil man gå inn i og evaluere. Vi er for øvrig storfornøyd med årets MGP, og registrerer stor entusiasme og begeistring hos publikum, sier Karlsen.

Hadde gjort forbedringer

Det er ikke første gang MGP opplever stemmeproblemer.

Også i fjor slet programmet med teknisk trøbbel knyttet til stemming, som førte til at en forhåndsvalgt folkejury måtte veie opp for manglende publikumsstemmer.

Stig Karlsen og Vibeke Fürst Haugen svarer på kritikken mot trøbbelet knyttet til stemmegivningen i årets MGP-finale

Stig Karlsen og Vibeke Fürst Haugen svarer på kritikken mot trøbbelet knyttet til stemmegivningen i årets MGP-finale

– Vi har gjort flere forbedringer det siste året, skalert opp godt og testet stemmeløsningen i forkant og mellom hver enkelt delfinale for å være sikre på å kunne ta imot alle stemmene som kunne komme, sier Thorud.

Kulturstrøm

  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska

  • Hederspris til P4-profil

    Bjørn Faarlund (61) er tildelt Prix Norges hederspris for 2025. Det er den høyeste utmerkelsen i norsk radio- og podkastbransje.

    Faarlund har vært programleder for P4s Radiofrokost i 25 år, og var før det en profilert nærradiostjerne i Radio 1 Oslo.

    – Årets hederspris går til en programleder som har vært en fast følgesvenn for det norske folk gjennom flere tiår - en ekte venn i øret, skriver juryen i sin begrunnelse.

    Prisen ble delt ut under åpningen av bransjekonferansen Lyddager.

  • Operaen vann pris for operaalbum

    Innspelinga Den Norske Opera & ballett gjorde av Richard Wagners «Den flyvende hollender» er kåra til årets operaalbum av Gramophone, som er det leiande tidsskiftet for klassiske innspelingar.

    – Gramophone-prisen er ei stor anerkjenning for heile Nasjonaloperaen – for Operakoret, Operaorkesteret og solistane på scena, seier operasjef Randi Stene i ei pressemelding.

    Prisane blei etablert i 1977, og blir sett på som ein av dei mest prestisjefylte utmerkingane innan klassisk musikk.