Hopp til innhold

– Sony prøver å ta igjen det tapte

Sony prøver å ta strømmingmarkedet fra Spotify og Wimp med ny tjeneste. – Den vaklende giganten prøver å ta igjen det tapte, sier teknojournalist.

Skjermbilde fra Sonys nye strømmingtjeneste

Slik ser Sonys nye tjeneste Music Unlimited ut.

Foto: Skjermdump

Tjenesten Music Unlimited ble lansert i Norge i dag.

Per Kristian Bjørkeng

Aftenpostens teknologijournalist Per Kristian Bjørkeng mener Sony kommer sent til strømmingbordet.

Foto: Nettkidsa.no

Elektronikkgiganten Sony kaster seg dermed ut i konkurransen med Spotify og norske Wimp om strømmingkundene.

– Sony eide hele det portable musikkmarkedet med Walkman helt opp til nittitallet, men tapte hegemoniet til Apple. Nå prøver de å ta igjen forspranget de helt opplagt har mistet, sier Aftenpostens teknologijournalist Per Kristian Bjørkeng.

Frister med lavere pris

Sonys fremste salgsargument er prisen. I motsetning til Wimp og Spotify, som begge tar 99 kroner i måneden for full tilgang til musikkbasen, krever Sony 89 kroner.

For denne summen får du tilgang til tolv millioner låter fra forskjellige plateselskap.

– Kjempen Sony kommer sent til bordet, og da må de har noe mer å tilby enn konkurrentene. Og foreløpig er dét litt lavere pris, og en løsning for å lytte til mp3-filene du allerede eier på en sentralisert måte i nettskya. Alle filene dine lastes automatisk opp til nettet, slik at du kan lytte til dem via Sonys tjeneste på alle dine enheter, sier Bjørkeng.

Dessuten krever ikke Sony, i motsetning til Wimp og Spotify, at du installerer et eget program for å benytte tjenesten på en datamaskin.

– Dette er en barriere for mange, for eksempel hvis du sitter på jobben og vil høre musikk, men ikke har privilegier til å installere et program. Det kan være en måte å få tak i den delen av markedet på, sier teknojournalisten.

Tjenesten finnes foreløpig ikke til Norges mest solgte smarttelefon, Apples Iphone. Men eier du en Android-telefon kan du laste ned en applikasjon.

Hør Bjørkeng fortelle om Music Unlimited:

– Store norske mangler

Bjørkeng har testet tjenesten i dag. Han mener at selv om utvalget er stort er det mye som mangler når det gjelder norsk musikk.

Thomas Dybdahl

Thomas Dybdahl mangler i Music Unlimited...

Foto: Kim Erlandsen / NRK
Åge og damene

... og Åge Aleksandersen er vanskelig å finne.

Foto: NRK

– Det gjelder særlig i sammenlikning med norske Wimp. Tolv millioner låter er mer enn du kan høre i løpet av et liv, men en artist som Thomas Dybdahl er for eksempel ikke tilgjengelig, sier han.

– Også må du vite at Sony ennå ikke har skjønt at vi skriver Åge med norsk å, og dermed må du søke på etternavnet for å finne Åge Aleksandersen. Sånne ting gjør det vanskelig for denne tjenesten å bli like bra som Spotify og Wimp fra dag en, fortsetter Bjørkeng.

I tillegg til Spotify, Wimp og nå altså Music Unlimited, forteller Bjørkeng at det finnes en fjerde løsning.

– Den fjerde store tjenesten heter Rara.com, og kom for noen måneder siden. Det krever heller ikke installasjon, men er et mye mindre selskap enn Sony, sier han.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Tre store motehus blir bøtelagt av EU-kommisjonen

    Motehusa Gucci, Chloé og Loewe blir bøtelagt med over 157 millionar euro for å ha gjennomført prising som er i strid med EU sitt reglement, kjem fram i ei pressemelding frå EU-kommisjonen.

    Motehusa skal ha fastsett vidaresalsprisar i strid med EU sine konkurransereglar.

    Motehusa skal ha avgrensa moglegheita for uavhengige tredjepartsforhandlarar til å sette eigne prisar for produkt designa og selt under merkevarene.

  • Musikalen Les Misérables er 40 år

    I år er det 40 år sidan musikalen Les Misérables hadde premiere på West End i London.

    Les Misérables er ein av dei mest spelte musikalane i verda. Det trass i at musikalen ikkje blei godt mottatt i 1985. Etter kvart vann musikalen fleire prisar.

    Musikalen flettar saman fleire menneske sine skjebnar som lev i Frankrike på starten av 1800-talet.

    en gruppe mennesker som går nedover en gate med en brann i bakgrunnen
    Foto: Lasse Berre
  • Swift med flest førsteplassar på Billboards albumliste

    Taylor Swift har stor suksess med sitt nye album «The Life of a Showgirl». Artisten er no den soloartisten med flest førsteplassar på Billboard albumliste, melder NTB.

    Swift har med det gått forbi både Drake og Jay-Z. Det nye albumet til Swift debuterte på førsteplass ei veke etter at det blei gitt ut.

    Utanom hennar første album, har dei gått rett inn på førsteplass. Ho er oppe i 15 og nærmar seg å ta rekorden frå Beatles som har 19.

    Albumcover til Taylor Swift
    Foto: NTB