NRK Meny
Normal

Mobilen vinner hos avisleserne

LITTERATURHUSET (NRK): Papirpressen taper, mens smarttelefonen og nettbrettene vinner terreng blant leserne.

Mobile enheter

Avisenes mobile versjoner får flere brukere, mens færre leser papiravisene, viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Didrik Munch

– Det er artig å tenke på at for bare fire år siden visste ingen hva en Ipad var. Nå er den blitt et viktig element i de fleste hjem, sier styreleder Didrik Munch i Mediebedriftenes Landsforening.

Foto: Ola Nymo Trulsen / NRK

– Det er artig å tenke på at for bare fire år siden visste ingen hva en Ipad var. Nå er den blitt et viktig element i de fleste hjem, sa styreleder Didrik Munch i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) under presentasjonen av leser- og opplagstallene for 2013.

I formiddag la han fram statistikken for fjoråret under en pressekonferanse på Litteraturhuset i Oslo.

Trenden er tydelig: Papiravisene mister terreng hos leserne, mens avisene vinner fram på de mobile plattformene smarttelefon og nettbrett.

Antall lesere av de målte mediebedriftenes utgaver for mobil økte med 41 prosent i forhold til 2012.

– Det er viktig ikke å bli deprimert over fallende tall for papir, men heller glede oss over at folk bruker oss på flere plattformer. 70 prosent av oss leser en papiravis daglig, men mobile løsninger tar mer og mer plass, sier Munch.

Undersøkelsen viser også at NRK er blant nyhetsorganisasjonene med størst vekst på digitale medier. På ett år har antallet brukere av NRKs mobilinnhold økt fra 213.000 til 348.000 daglige brukere.

Se nederst i artikkelen for interaktiv grafikk av lesertallene for nett og mobil for lokal- og riksnettsteder.

VG suverene på nett, taper på papir

Salg av annonser til avisenes utgaver for mobile plattformer økte med hele 324,1 prosent i forhold til omsetningen for 2012.

– Mobiløkningen skyldes at norske medier er helt i verdenstoppen når det gjelder digital transformasjon, og de endrer seg i takt med endringer i lesernes brukermønstre. Der vil jeg særlig trekke fram VG, som har vært veldig flinke, sier MBLs fagsjef Helge Holbæk-Hanssen.

VG er landets største nettsted både i web- og mobilversjon, med 1.083.000 daglige mobilbrukere og 1.992.000 daglige lesere innom nettsidene fra datamaskin.

Nettoopplaget til papir-VG endte derimot på 164.430 – hele 23.924 færre enn året før. Det utgjør i antall det største opplagsfallet blant norske papiraviser i fjor.

Redaktør Torry Pedersen mener tallene til MBL blir feil når de ikke vektes for utdanningsnivå, og dermed ikke burde vært publisert.

– Avisbransjen later som om mulige signifikante skjevheter ikke eksisterer, skriver VG-redaktøren i en kommentar på VG.no.

– Det får Torry mene, men det er feil å si at dette ikke er riktige tall. Og beslutningen om å publisere ble tatt i alle MBLs organer, hvor også VG er representert, sier Helge Holbæk-Hanssen.

– Folk vil ha nisjeaviser

Bjørgulv Braanen og Espen Egil Hansen

To av fjorårets vinnere i det norske mediemarkedet når det gjelder opplags- og lesertall: Klassekampens redaktør Bjørgulv Braanen (t.v.) og Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen.

Foto: Ola Nymo Trulsen / NRK

Det er ikke bare VG som sliter med papirutgaven. Opplagstallene for dagsavisene har gått tilbake med 5,6 prosent fra 2012 til 2013.

Den eneste riksdekkende dagsavisen med opplagsøkning er Klassekampen, som går fram 1295 lesere i opplag fra fjoråret.

– Det er en tydelig trend at folk vil fortsatt ha nisjeaviser på papir. Av riksavisene er det bare Klassekampen, Morgenbladet og Aftenposten Junior som har framgang, sier Holbæk-Hanssen.

– Vår filosofi er å ta betalt for vårt produkt. Vi kan ikke levere gratisnyheter, for vi får nesten ikke annonseinntekter. Framgangen bekrefter at det er fortsatt mulig å oppnå vekst ved å legge mye ressurser i å utvikle en papiravis, sier en fornøyd Klassekampen-redaktør Bjørgulv Braanen.

Hovedtrekk fra undersøkelsen

  • 69 prosent av det norske folk leser minst en papiravis en gjennomsnittlig ukedag, 65 prosent hvis vi inkluderer lørdag og søndag.
  • I snitt leser vi 1,1 aviser.
  • Nettutgavene i undersøkelsen vokser med 5,5 prosent og de målte mobiltitlene vokser med hele 41 prosent.
  • Totalt falt opplaget for papiraviser i 2013 med 4,4 prosent, mens lesertallet falt med 3,7 prosent.
  • Det kjøpes fortsatt over 2 millioner eksemplarer av avisenes papirutgaver daglig.
  • Løssalg av aviser faller mer enn abonnementsaviser. Løssalget går tilbake 11,1 prosent, mens abonnementet faller 3 prosent.
  • Salget av digitale utgaver av trykte aviser vokser med over 90 prosent fra 2012 til 2013. Disse utgavene utgjør riktignok bare 2,4 prosent av totalopplaget.
  • Lokale dagsaviser har en samlet opplagsnedgang på 4,7 prosent. At lokale dagsaviser faller mer enn gjennomsnittet, er en ny trend.
  • Storbyavisene har en samlet opplagsnedgang på 4,7 prosent, mens løssalgsavisene VG og Dagbladet samlet går tilbake 11,7 prosent.
  • Nisjeavisene har en samlet opplagsvekst på 1,2 prosent.
  • Dagens Næringsliv går forbi Dagbladet opplagsmessig og er nå landets tredje største avis.
  • Morgenbladet har entret topp ti-lista og er landets niende største avis.
  • Aftenposten er nå landets største papiravis både når det gjelder opplag og lesertall.
  • Samlet sett styrker de fleste mediehusene sin markedsposisjon.

Kilde: Mediebedriftenes Landsforening

Lurer du på hvordan din lokalavis gjør det sammenliknet med de største? Sjekk denne interaktive grafikken:

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «De nye lesertallene» i nytt vindu

LES OGSÅ:

Opplags- og lesertallpresentasjon Litteraturhuset

Representanter fra presse-Norge tilstede på Litteraturhuset under presentasjonen av leser- og opplagstallene for 2013 på Litteraturhuset tirsdag.

Foto: Ola Nymo Trulsen / NRK