Hopp til innhold

God utvikling for gratisavisene

I fjor høst slet Avisa Romsdal voldsomt med økonomien, og det ble snakket høyt om nedleggelse. Ett år senere går avisa i pluss for første gang.

Redaktør Øystein Bjerkeland i Avisa Romsdal

Redaktør i Avisa Romsdal, Øystein Bjerkeland, er én av bare to faste i redaksjonen.

Foto: Avisa Romsdal

Samtidig som mange aviser, både lokale og nasjonale, er midt inne i en krise som tvinger fram en overgang til økende nettpublisering, opplever gratisavisene å styrke sin posisjon blant leserne.

– Vi er så langt fra nedleggelse som vi har vært noen gang, sier daglig leder i Avisa Romsdal, Arild Rogne.

Etter sju år med underskudd gikk Rogne i fjor ut i egen avis og uttalte at «slik det ser ut nå er ikke Avisa Romsdal liv laga». Det samme året tok redaksjonen tre måneder pause for å evaluere den videre driften.

Om lag ett år senere kan avisa for første gang vise til positive tall.

– Vi tjener for første gang penger, bekrefter Rogne.

Ingen krise

Også de andre gratisavisene i fylket kan vise til stabile leser- og omsetningstall. Ansvarlig redaktør i Regionavisa, Hugo Antonsen, tror den mye omtalte papirkrisa er betydelig overdrevet.

– Jo nærmere du kommer din leser, desto mindre reaksjoner får du med tanke på aviskrisa, sier Antonsen.

Regionavisa kommer ut hver onsdag på Søre Sunnmøre og Indre Nordfjord. Den har et opplag på omtrent 24.000 eksemplar. Selv om avisene deles ut i postkassene, opplever Antonsen at gratisavisene fort forsvinner fra stativene som står rundt om.

– Spesielt de yngre er veldig kritisk til hva de betaler for. Derfor er gratisavisa et godt alternativ, sier Antonsen.

I tillegg til stabile opplagstall, kan han glede seg over at omsetningen ligger på samme nivå som tidligere.

– Vi tar alltid små skritt, så tar vi store hopp innimellom.

Det siste store hoppet Regionavisa gjorde var i 2010. I overgangen til 2011 kunne avisa vise til 25 prosent økning i omsetninga. Den har de klart å forsvare i årene etter. Så langt i år ligger avisa an til en samla omsetning på i underkant av 12.5 millioner kroner.

Store kutt

Mediehuset Romsdals Budstikke tok i 2011 over 67 prosent av eierskapet i Avisa Romsdal.

– Vi skal fortsatt ha et sterkt og sunt konkurranseforhold til Avisa Romsdal – om ikke enda sterkere. Vi har ingen planer om å kjøre gratisavisa i grøfta, sa administrerende direktør i Romsdals Budstikke, Ole Bjørner Loe Welde til rbnett i anledning overtakelsen.

Ole Bjørner Loe Welde

Administrerende direktør i Romsdals Budstikke, Ole Bjørner Loe Welde, ønsker fortsatt konkurranse fra gratisaviser.

Foto: Gunnar Sandvik / NRK

Drastiske tiltak ble satt i verks for å sikre den videre driften av avisa. I redaksjonen er det bare to faste personer igjen, daglig leder Rogne, og ansvarlig redaktør Øystein Bjerkeland.

I tillegg har opplaget blitt kuttet, og antall aviser produsert i året har blitt redusert med seks eller sju eksemplar.

– Så sant vi to klarer å produsere 16, 17 aviser i året, står ikke bedriften i noen fare, sier Rogne.

Nærhet til leseren

At interessen for avisene i lokalsamfunnet ikke har blitt nevneverdig svekket av den omfattende overgangen til nettbasert informasjonsformidling, tror Antonsen har en helt naturlig forklaring.

– Det er store nyanser i hvilke typer produkt som lages. Lokalaviser og nisjeaviser vil alltid ha en sentral plass i lokalsamfunn eller interessegrupper, sier Antonsen.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL