Betaling på nett stopper opplagsfall i Fædrelandsvennen

Fædrelandsvennen sin digital abonnementsløsning har bidratt til å dempe opplagsfallet. Det viser Schibsted Media Group sine regnskapstall.

Fvn.no

Abonnementsavisen på nett redder Fædrelandsvennen fra opplagsfall.

Avisen går mot trenden i resten av Schibsted gruppen og taper ikke abonnenter.

Vi er stolte og glade for tallene, sier sjefredaktør i Fædrelandsvennen Eivind Ljøstad.

– Det har gått et og et halvt år siden vi endret abonnementsmodell og vi ville ha hele 2013 bak oss før vi konkluderte. Nå kan vi glede oss over å ha nådd målet om å stanse opplagsfallet, sier Ljøstad.

Fikk tyn i starten

Eivind Ljøstad

Sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Eivind Ljøstad er stolt og glad.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Som første norske regionavis innførte Fædrelandsvennen betaling for nettutgaven sin 14. mai 2012.

– Vi var først ute og vi fikk endel negativ tilbakemelding fra leserene i starten, men nå har det roet seg og vår modell er blitt standard, forklarer Ljøstad.

– Vår utvikling legges merke til av andre mediehus og vi har stadig besøk av aktører som vil lære av oss, legger sjefredaktør Ljøstad til.

Ifølge Ljøstad har opplagstallene på papiravisen sunket årlig siden 1995.

– Da vi innførte betalingsavis på nett jevnet tallene seg ut og nå synker ikke opplagstallene lenger, men løssalgstallene synker, sier Ljøstad.

Også Bergens Tidende og Aftenbladet sine opplagstall økte fra tredje til fjerde kvartal i fjor, med 633 og 617 eksemplarer på hverdager, etter at digitale betalingsløsninger ble innført. Det viser regnskapstallene fra Schibsted.

VG og Aftenposten strever

Opplagstallene viser at VG i fjerde kvartal 2013 hadde et opplag på 164.430 på hverdager, ned fra 188.353 i samme periode året før. Det betyr et fall på 23.923 eksemplarer.

Aftenpostens hverdagsopplag falt kraftig, fra 225.981 eksemplarer i fjerde kvartal 2012 til 214.026 i siste kvartal av 2013.

Stavanger Aftenblad sitt opplag faller fra 61.636 til 59,262, som tilsvarer minus 3,8 prosent.

Avisene i Schibsted faller kraftig

Regnskapstallene for fjerde kvartal, 2013 viser at Schibsted Media Group sine driftsinntekter er på 3,9 milliarder kroner, opp fra 3,8 milliarder i fjerde kvartal 2012.

Schibsted er Norges største mediekonsern og har virksomheter i 27 land. Hovedkontoret ligger i Oslo.

Tall presentert i dag viser at konsernets brutto driftsresultat på årsbasis faller fra to milliarder kroner i 2012, til 1,7 milliarder kroner i fjor. Årsaken er i stor grad satsingen på digitale tjenester.