– Via sosiale medier slipper små bedrifter å bruke mye penger på annonser som når mye lengre ut enn bedriftenes egentlige kjernemarked, sier professor i markedsføring, Håvard Hansen.
Han er professor ved Universitetet i Stavanger, og hyller den nye måten bedriftene kan annonsere på.
– Via sosiale medier kan bedriftene kjøpe mer målrettet annonseplass. Bedriftene treffer kanskje færre, men bedriften treffer i alle fall de riktige kundene, sier Hansen.
– Best og billigst
En av dem som har tatt i bruk denne måten å markedsføre bedriften sin på, er Trond Erik Nygaard.
Han driver Nygaard bad i Haugesund, og forteller at han har svidd av over 100.000 kroner på å reklamere for bedriften sin på Facebook.
– Det er en av de beste formene for markedsføring vi har, og ikke minst er det billig med tanke på hva vi som en bedrift får igjen for annonsene, sier han.
Fra PCen på kontoret kan han selv velge hvilken målgruppe han ønsker å nå. Her velger han alt fra alder, bosted og kjønn.
Nygaard mener at det er helt avgjørende at han bruker sosiale medier for å markedsføre bedriften sin.
– Jeg tror at de som fortsatt sverger til avisene fort vil henge etter, sier Nygaard.