Reklame er Facebooks største inntektskilde.
Men da sosiale-medier-giganten presenterte sine resultater for 2. kvartal i juli i år, kom det fram at det finnes grenser for hvor mye reklame man kan fylle sidene med.
Finansdirektør David Wehner anslo at reklamemengden på de vanlige Facebook-sidene ville nå toppen i midten av 2017.
Derfor måtte man ikke forvente at inntektene ville vokse like raskt de neste tolv månedene.
Men nå har TechCrunch avslørt Facebooks løsning på problemet – en løsning som kan få aksjonærene til å smile en god stund til.
Testingen er i gang
Løsningen er like enkel som den er irriterende for brukerne: Facebook vil begynne å plassere reklame på gruppesidene sine, Facebook Groups.
Man har allerede begynt å teste funksjonen i Australia, Canada, Irland og New Zealand.
«Vi har begynt å teste reklameplassering i Facebook Groups, og vi vil evaluere hvordan det blir mottatt før vi bestemmer oss for om dette er noe vi vil satse videre på», skriver Facebook i en melding.
En skattkiste
«Facebook Groups er en enorm skattkiste som venter på å åpnes», skriver TechCrunch.
Det finnes nemlig flere 100 millioner Facebook-grupper, og de aller største av dem har mer enn 100 millioner medlemmer.
Facebook Groups finnes både som egne sider på Facebook og som en egen app til mobil.
Markedsplass
Tidligere denne måneden ble det kjent at Facebook åpner en egen markedsplass, Facebook Marketplace. Det er ventet at tjenesten kan kapre store inntekter fra konkurrenter som Schibsteds Finn.no.