Hopp til innhold

Flere leser aviser på nett

Nedgangen i opplagene hos mediehusene fortsetter. Men, stadig flere lykkes med å lokke lesere over på digitale plattformer.

Mobile enheter

Avisopplagene på papir synker, mens flere leser avisenes mobilutgaver, ifølge Mediebedriftenes Landsforening.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Totalt sett ser vi den samme utviklingen i avisopplagene som vi har hatt de siste årene. Men, i år ser vi at avisene lykkes med å konvertere lesere over på digitale plattformer, sier Holbek-Hansen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL)

Tirsdag presenterte MBL oversiktene over opplags- og lesertallene. De viste at mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i fjor sammenlignet med 2014.

Samtidig har mediehusenes opplag på nett og mobil økt med til sammen 52 prosent.

Flere leser på nett

Totalt når mediehusene nå ut til 85 prosent av befolkningen over tolv år, ifølge opplag- og lesertallene som bransjeorganisasjonen MBL la fram tirsdag. Seks av ti leser avisen på nett, mens fire av ti leser avisen på mobil. Til sammenligning leser halvparten av avislesere på papir.

– Papiret står sterkt i mange lesergrupper, samtidig må tenke digitalt for å tiltrekke seg nye generasjoner lesere, sier Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i MBL Marked.

Holbek-Hansen legger til at det ikke bare er de største avisene, som Aftenposten, VG og Dagbladet, som satser på å utvikle nye digitale plattformer.

– Denne utviklingen har også kommet abonnementsavisen.

90 prosent av mediehusenes digitale opplag inngår i komplett-abonnementer, som altså inneholder både papir og digitalt materiale.

– Papir betyr lite

Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent.

Dagbladet-redaktør John Arne Markussen sier papiravisa blir mindre viktig for mediehuset.

– Papirets betydning for vår del er veldig liten. Vi er et digitalt medium, som også gir ut en papiravis, sier Dagbladet-redaktør John Arne Markussen.

Mediebedriftene. Amedia-sjef Are Stokstad sammen med Dagblad-redaktør John Arne Markussen.

DIGITALT MEDIUM: Dagbladet-direktør John Arne Markussen sier papiropplaget betyr lite. Her er han sammen med Amedia-sjef Are Stokkstad under fremleggingen av medietallene 2015.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Lokalavisene satser digitalt

De lokale dagsavisene opplevde også en betydelig oppgang i opplag på digitale plattformer i 2015, med en opplagsvekst på 78,8 prosent.

Samtidig falt de lokale dagsavisene mest i opplag i fjor, sammenlignet med andre daglige abonnementsaviser, viser tall fra MBL og Landslaget for Lokalaviser (LLA). Det totale opplaget falt med 5,7 prosent.

– Opplagstallene viser at det er krevende tider også i lokalavisene. Samtidig gjøres det et godt arbeid for å finne betalingsløsninger på papir og nett, som jeg tror vil slå positivt ut på opplagsutviklingen, sier Rune Hetland, generalsekretær i LLA.

Vil ha magasinet i posten

Også magasinopplagene falt i fjor, med 6,2 prosent. Men det totale konsumet gikk bare tilbake med en prosent. Det skylder at noen magasiner, deriblant Hjemmet og Vi Menn, økte antall utgivelser i fjor.

Det er magasiner innenfor helse og livsstil og innsikt og økonomi som klarer seg best.

– En spennende trend vi ser i disse digitale tider, er at flere lesere ønsker noe så gammeldags som å få bladet levert i postkassa, sier Ellen Arnstad, ansvarlig redaktør i Se og Hør.

Kulturstrøm

  • Artisten Tom Verlaine er død

    Artisten Tom Verlaine døde lørdag etter en kort tid med sykdom. Han ble 73 år gammel. Kunngjøringen av hans bortgang ble formidlet av Jesse Paris Smith, som er datteren til artisten Patti Smith, skriver New York Times.

    Verlaine var trolig mest kjent som frontsanger, gitarist og låtskriver i bandet Television og albumet «Marquee Moon». Bandet brøt opp i 1978 før de samlet seg igjen i 1992. Samme år var bandet gjester i NRK-programmet Gundersen & Grønlund A/S.

    Verlaine hadde også en solokarriere.

    Han skrev blant annet sangen "Kingdom Come" på David Bowies ikoniske album Scary Monsters fra 1980.

    Hans egentlig navn er Thomas Miller, men tok artistnavnet Tom Verlaine inspirert av den franske poeten Paul Verlaine, skriver The Guardian.

    Han står på 56. plass på Rolling Stone magasins liste over de 100 beste gitarister gjennom tidene, skriver NTB.

    Artist Tom Verlaine og bandet Television var gjester hos NRK i TV-programmet Gundersen & Grønlund A/S i 1992.
Lørdag 28. januar døde Tom Verlaine, 73 år gammel.
    Foto: Fra NRK-programmet Gundersen & Grønlund A/S
  • Vixen Awards: Julie Lorentzen ble årets influencer

    Prisutdelingen Vixen Awards 2022 gikk i kveld av stabelen. Her samlet landets største influensere seg for å hylle hverandre med glitter og glans.

    Stemningen var tidlig satt da programleder Alexandra Joner begynte showet med å vitse om alt fra bransjens mange samlivsbrudd til aktuelle hendelser fra det siste
    året:

    – Jeg ville jo skrive en vits om Atle Antonsen, men den vitsen ble for mørk til å være med her, sa hun til en blanding av latter og sjokkerte ansikter fra salen.

    I salen var også prinsesse Märtha Louise til stede, som fikk være vitne til at datteren Leah Isadora Behn vant prisen for årets beautyinfluencer for andre år på rad. Takketalen rettet hun mellom annet mot å tørre å «legge ut ting» uten å bry seg om hva andre tenker:

    – Og en ting jeg har tenkt veldig mye på i det siste, er sånn bare å – sorry, mamma! – å gi faen i hva noen har å si.

    Kveldens kanskje mest prestisjefulle pris, «Årets Influenser», gikk til Julie Lorentzen. Hun var ikke til stede under utdelingen, men den tydelig rørte kona Camilla Lorentzen mottok prisen på hennes vegner.

    Mot slutten av showet ble det også klart at Juryens Hederspris gikk til Emilie Nereng. Denne prisen deles ikke ut hvert år.

    Her er vinnerne i alle kategoriene:

    * Mote: Jenny Skavlan

    * Beauty: Leah Isadora Behn

    * Helse: Wasim Zahid

    * Sport og trening: Magnus Midtbø

    * Reiseliv: Julie Valsø

    * Underholdning: Johanne Massey

    * Livsstil: Julie Lorentzen

    * Interiør, bolig og uterom: Mads Clemmetsen

    * Mat: August og Martin

    * Bærekraft: Hanne Lene Dahlgren

    * Gullpenn: Frida Marie Grande

    * Sterke mening: Kaveh Rashidi

    * Forbilde: Morten Marius Skau

    * Stjerneskudd: David Mokel

    * Business: Fæbrik

    * Folkets favoritt: Jørgine Massa Vasstrand

    * Årets influencer: Julie Lorentzen

    * Juryens hederspris: Emilie Nereng

    Emilie Nereng vant Juryens Hederspris under Vixen Awards 2022.
    Foto: Lise Åserud / NTB
  • Dataangriperne bak Amedia-hackingen stanset av FBI

    FBI, US Secret Service, Europol, politiet i Tyskland og Nederland har vært i spissen for en skjult operasjon hvor de har infiltrert infrastrukturen til Hive ransomware. Også Oslo politidistrikt og Kripos har deltatt i dette samarbeidet, opplyser politiet i en pressemelding.

    – Oslo politidistrikt har det siste året, i samarbeid med Kripos, etterforsket løsepengeangrep rettet mot ulike virksomheter i Norge. Infrastruktur tilknyttet HIVE er antatt å ha vært benyttet ved flere av disse angrepene, sier Erik T. Hansen, politiadvokat ved avsnitt for finansiell cyberkriminalitet i Oslo politidistrikt.