NRK Meny
Normal

Flere leser aviser på nett

Nedgangen i opplagene hos mediehusene fortsetter. Men, stadig flere lykkes med å lokke lesere over på digitale plattformer.

Mobile enheter

Avisopplagene på papir synker, mens flere leser avisenes mobilutgaver, ifølge Mediebedriftenes Landsforening.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

– Totalt sett ser vi den samme utviklingen i avisopplagene som vi har hatt de siste årene. Men, i år ser vi at avisene lykkes med å konvertere lesere over på digitale plattformer, sier Holbek-Hansen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL)

Tirsdag presenterte MBL oversiktene over opplags- og lesertallene. De viste at mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i fjor sammenlignet med 2014.

Samtidig har mediehusenes opplag på nett og mobil økt med til sammen 52 prosent.

Flere leser på nett

Totalt når mediehusene nå ut til 85 prosent av befolkningen over tolv år, ifølge opplag- og lesertallene som bransjeorganisasjonen MBL la fram tirsdag. Seks av ti leser avisen på nett, mens fire av ti leser avisen på mobil. Til sammenligning leser halvparten av avislesere på papir.

– Papiret står sterkt i mange lesergrupper, samtidig må tenke digitalt for å tiltrekke seg nye generasjoner lesere, sier Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i MBL Marked.

Holbek-Hansen legger til at det ikke bare er de største avisene, som Aftenposten, VG og Dagbladet, som satser på å utvikle nye digitale plattformer.

– Denne utviklingen har også kommet abonnementsavisen.

90 prosent av mediehusenes digitale opplag inngår i komplett-abonnementer, som altså inneholder både papir og digitalt materiale.

– Papir betyr lite

Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent.

Dagbladet-redaktør John Arne Markussen sier papiravisa blir mindre viktig for mediehuset.

– Papirets betydning for vår del er veldig liten. Vi er et digitalt medium, som også gir ut en papiravis, sier Dagbladet-redaktør John Arne Markussen.

Mediebedriftene. Amedia-sjef Are Stokstad sammen med Dagblad-redaktør John Arne Markussen.

DIGITALT MEDIUM: Dagbladet-direktør John Arne Markussen sier papiropplaget betyr lite. Her er han sammen med Amedia-sjef Are Stokkstad under fremleggingen av medietallene 2015.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Lokalavisene satser digitalt

De lokale dagsavisene opplevde også en betydelig oppgang i opplag på digitale plattformer i 2015, med en opplagsvekst på 78,8 prosent.

Samtidig falt de lokale dagsavisene mest i opplag i fjor, sammenlignet med andre daglige abonnementsaviser, viser tall fra MBL og Landslaget for Lokalaviser (LLA). Det totale opplaget falt med 5,7 prosent.

– Opplagstallene viser at det er krevende tider også i lokalavisene. Samtidig gjøres det et godt arbeid for å finne betalingsløsninger på papir og nett, som jeg tror vil slå positivt ut på opplagsutviklingen, sier Rune Hetland, generalsekretær i LLA.

Vil ha magasinet i posten

Også magasinopplagene falt i fjor, med 6,2 prosent. Men det totale konsumet gikk bare tilbake med en prosent. Det skylder at noen magasiner, deriblant Hjemmet og Vi Menn, økte antall utgivelser i fjor.

Det er magasiner innenfor helse og livsstil og innsikt og økonomi som klarer seg best.

– En spennende trend vi ser i disse digitale tider, er at flere lesere ønsker noe så gammeldags som å få bladet levert i postkassa, sier Ellen Arnstad, ansvarlig redaktør i Se og Hør.