De siste årene har de fleste politiske partiene i Norge entret Instagram, Twitter og Facebook.
Partiledere som Jonas Gahr Støre, Erna Solberg og Siv Jensen har egne offentlige profiler på flere av tjenestene, mens flere av landets lokalpolitikere også kommuniserer til velgerne via sosiale medier.
Fire uker før kommune- og fylkestingvalget er Arbeidepartiets offisielle kontoer fulgt av flest, mens Høyre og Frp kjemper om andreplassen.
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, som ikke er på Instagram, kommer dårligst ut av de åtte stortingspartiene.
Miljøpartiet kjemper i toppen
Landets minste stortingsparti, Miljøpartiet De Grønne, er det fjerde største partiet på sosiale medier og aller størst på bildedelingstjenesten Instagram.
For partiet er valgkamp på sosiale medier like viktig som tradisjonell valgkamp, forteller Laurie MacGregor som er digital rådgiver i MDG.
– Sosiale medier er viktig for oss fordi det gjør at et lite parti med begrenset budsjett kan nå ut til et stort publikum. Vi prøver å åpne opp for alle mulige spørsmål digitalt, sånn at folk slipper å reise til torget for å møte de som står på liste hos oss.
- Les også:
– Kan være kreative
Flere av de største partiene har ansatte som jobber med valgkampen på sosiale medier.
Gunn Enli, professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, mener derfor det er naturlig at de mest ressurssterke partiene har flest følgere, men tror de mindre partiene oftere er mer kreative på sosiale medier.
– Sosiale medier er likt for alle fordi det er gratis. Så små partier med lite budsjett kan være til stede, de kan være kreative og de tar ofte sjanser. De største partiene er best fordi de har profesjonalisert driften, men vi ser også at de ofte er mer konservative enn de mindre partiene.
Enli mener sosiale medier gjør at velgerne får et mer personlig forhold til politikerne og gjør det lettere for partiene å nå de yngre velgerne.
– Politikerne er fortsatt avhengige av å være til stede på tv, radio og i avisene. Men sosiale medier har blitt veldig viktig for å nå de yngre velgerne, spesielt gjennom Instagram og Snapchat.
- Les også: