NRK Meny
Normal

Disse partiene har flest følgere på sosiale medier

Norges største parti er også størst på sosiale medier, men landets minste stortingsparti har flest følgere på Instagram.

Sosiale medier

STØRST: Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet er størst på Facebook, Instagram og Twitter.

Foto: NRK

Valglogo

De siste årene har de fleste politiske partiene i Norge entret Instagram, Twitter og Facebook.

Partiledere som Jonas Gahr Støre, Erna Solberg og Siv Jensen har egne offentlige profiler på flere av tjenestene, mens flere av landets lokalpolitikere også kommuniserer til velgerne via sosiale medier.

Fire uker før kommune- og fylkestingvalget er Arbeidepartiets offisielle kontoer fulgt av flest, mens Høyre og Frp kjemper om andreplassen.

Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, som ikke er på Instagram, kommer dårligst ut av de åtte stortingspartiene.

Miljøpartiet kjemper i toppen

Landets minste stortingsparti, Miljøpartiet De Grønne, er det fjerde største partiet på sosiale medier og aller størst på bildedelingstjenesten Instagram.

For partiet er valgkamp på sosiale medier like viktig som tradisjonell valgkamp, forteller Laurie MacGregor som er digital rådgiver i MDG.

Laurie MacGregor

SATSER: Laurie McGregor sier sosiale medier gir små partier som MDG en stor rekkevidde.

Foto: CF Wesenberg

– Sosiale medier er viktig for oss fordi det gjør at et lite parti med begrenset budsjett kan nå ut til et stort publikum. Vi prøver å åpne opp for alle mulige spørsmål digitalt, sånn at folk slipper å reise til torget for å møte de som står på liste hos oss.

– Kan være kreative

Flere av de største partiene har ansatte som jobber med valgkampen på sosiale medier.

Gunn Enli, professor i medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, mener derfor det er naturlig at de mest ressurssterke partiene har flest følgere, men tror de mindre partiene oftere er mer kreative på sosiale medier.

Gunn Enli

ESSENSIELT: Gunn Enli mener deltagelse på sosiale medier har blitt essensielt for partiene og er spesielt viktig rundt valget.

Foto: UiO

– Sosiale medier er likt for alle fordi det er gratis. Så små partier med lite budsjett kan være til stede, de kan være kreative og de tar ofte sjanser. De største partiene er best fordi de har profesjonalisert driften, men vi ser også at de ofte er mer konservative enn de mindre partiene.

Enli mener sosiale medier gjør at velgerne får et mer personlig forhold til politikerne og gjør det lettere for partiene å nå de yngre velgerne.

– Politikerne er fortsatt avhengige av å være til stede på tv, radio og i avisene. Men sosiale medier har blitt veldig viktig for å nå de yngre velgerne, spesielt gjennom Instagram og Snapchat.

Kulturstrøm

  • Kagge Forlag henter Fotland

    Forlaget melder at de har fått en ny redaktør på plass: Maiken Grønning Fotland. Hun kommer fra stillingen som reportasjeleder i Dagbladet Magasinet. Forlaget melder at de har fått inn en redaktør med teft for ideer – og evne til å sette dem ut i livet (NTB).

  • "Ny" Guns N' Roses-video fra 1989

    I 1989 spilte Guns N' Roses inn en musikkvideo til låten «It's So Easy» på nattklubben Cathouse i Los Angeles. Videoen ble aldri sluppet, i stedet ble den liggende i et skap i nesten 30 år. Men nå er den altså å se i en digitalt restaurert versjon på Apple Music, melder Billboard. Slippet av den ukjente musikkvideoen inngår i feiringen av bandets nyutgave av debutalbumet «Appetite for Destruction» fra 1987, skriver TT (NTB).

    Guns N' Roses
  • Sony kjøper EMI

    Japanske Sony kjøper musikkforlaget EMI for drøyt 15 milliarder kroner og sikrer seg dermed rettighetene til noen av verdens mest populære band og artister. I henhold til avtalen verdsettes EMI Music Publishing til drøyt 38 milliarder kroner (NTB).