Til tross for gode tilbakemeldinger fra dommerne gjennom hele sesongen av «Stjernekamp», var det Atle Pettersen som måtte legge fra seg mikrofonen etter lørdagens semifinale.
– Jeg er overraskende lite skuffet. Jeg synes de som går til finalen virkelig fortjener det, sier Atle Pettersen.
Les også:
Til NRK.no utdyper 24-åringen at han på ingen måte er bitter over å ryke ut så nære finalen.
– Jeg går ut med flagget til topps, sier Pettersen, etter å ha mottatt stående applaus for sin tolkning av Jesus i et dramatisk nummer fra musikalen «Jesus Christ Superstar».
Han ønsker å takke alle som har stemt og heiet ham frem gjennom høstens konkurranse, og er fornøyd med at han i det minste har fått oppleve alle musikksjangerne i årets «Stjernekamp».
Lykkelige finalister
På den andre siden av scenen stod to svært lykkelige jenter som nå ser frem til å få fremføre sine egne låter neste lørdag.
– Jeg har gått rundt med en skjelving i kroppen i hele dag, «Stjernekamp» har blitt veldig viktig for meg. Derfor er det utrolig deilig å endelig være i finalen, sier Silya Nymoen til NRK.no.
Samtidig føler hun at alle deltagerne egentlig har vunnet allerede bare ved å være med, men hun gleder seg til å gjennomføre finalesendingen og møte igjen alle de utståtte artistene.
For Agnete Johnsen kom det som et sjokk at hun gikk videre etter kveldens lunke tilbakemeldinger fra dommerne.
– Jeg er utrolig takknemlig for at dere tror på meg, og for alle stemmene jeg har fått. Det betyr veldig mye, sier hun.
Artikkelen fortsetter under bildet
Barndomsdrøm
Før lørdag hadde artistene allerede vært gjennom ti forskjellige musikksjangre. I semifinalen måtte Silya Nymoen, Agnete Johnsen og Atle Pettersen bryne seg på både musikal og singer/songwriter.
– For å bli årets entertainer i Norge, må man som artist strekke seg enda lenger enn man selv trodde var mulig. Det tror jeg ikke du gjorde med denne låten, sa gjestedommer Karin Park etter at Agnete som første artist ut i semifinalen hadde fremført «Rolling in the Deep» av britiske Adele.
Heller ikke på musikalnummeret lot dommerne seg overbegeistre.
– Jeg synes du er litt for stor jente til å synge «Annie». Det er litt vanskelig å tro på den 11 år gamle jenta du skal forestille, sa sjangerekspert og gjestedommer Heidi Gjermundsen Broch.
For Agnete Johnsen var det imidlertid en barndomsdrøm som gikk i oppfyllelse.
– Bedre sent enn aldri, mente 19-åringen.
Les også:
Manglet «noe»
Atle Pettersens første semifinalenummer var Joni Mitchells «Big Yellow Taxi» fra 1970. Den gikk ikke helt hjem hos dommerne.
– Du er god på alle de store tingene, som opera, storband, rock og latino. Men her manglet det noe. Du må rett og slett «finne deg sjæl», mente dommer Mona B. Riise.
Øyvind «Vinnie» Sauvik måtte si seg enig.
– Du er flink til å øve, men det er ikke lett å øve på følelser. Jeg får dessverre litt pianobar-følelse, måtte han medgi.
Les også:
På musikalnummeret måtte imidlertid dommerne bite i seg alle sine tidligere uttalelser om Atle Pettersens manglende følelser.
– Dette var helt brutalt! Du får det ikke mer dramatisk enn dette, og det formidlet du helt fantastisk, uttalte en begeistret Mona B. Riise med unison støtte fra de øvrige dommerne.
Artikkelen fortsetter under bildet
Tåreperser fra Silya
Programleder Kåre Magnus Bergh måtte forsyne både dommerne og publikum med lommetørklær etter Silya Nymoens følelsesladde fremføring av Bob Dylans «Make You Feel My Love». Også artisten selv trengte noen sekunder på å hente seg inn igjen etter opptredenen.
– Jeg skjønner ikke hva som har skjedd. I New York er jeg vant til å jobbe hardt og være tøff, så kommer jeg hit til Norge og går rundt og griner. Det er helt fantastisk, uttalte Silya.
Les også:
Dommerne var enstemmig enige om at 35-åringen var den av deltagerne som gjorde det best i sjangeren singer/songwriter, og Vinnie mente Silya «leverte formidlingskunst i verdensklasse».
Også etter musikalnummeret opprettholdt dommerne sin lovprising av den New York-baserte artisten.
– Du er helt rå! Nå må bare publikum fortsette å stemme på deg slik at du går hele veien til finalen.
Det var en oppfordring «Stjernekamp»-seerne valgte å følge.