Hopp til innhold

Syr sammenheng i lappeteppet Syria

ANMELDELSE: Midtøsten-forsker Cecilie Hellestveit gir oss et kræsjkurs i maktspillet om Syria, fortalt med en god dose kledelig, illusjonsløs syrlighet.

Cecilie Hellestveit

– I Cecilie Hellestveits Syria-bok går det fort unna, og leseren lærer forbløffende mye på veien, skriver litteraturkritiker Knut Hoem.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

  • FORFATTER: Cecilie Hellestveit
  • TITTEL: Syria – En stor krig i en liten verden
  • FORLAG: Pax

«Everything in the Middle East is connected».

Disse visdomsordene fra USAs avtroppende president Barack Obama kunne tjene som overskrift for Cecilie Hellestveits nye bok om Syria. Årsakene til borgerkrigen er knyttet sammen med den arabiske våren, som blåste regimer over ende i Tunis, Libya og Egypt våren 2011, mens Assad-familien fortsatt klamrer seg til makten.

Den politiske statsdannelsen Syria er i sin tur resultatet av hestehandel, da de europeiske kolonimaktene delte Midtøsten inn i innflytelsessfærer etter 1. verdenskrig. Det sosialistiske Baath-partiet, som tok makten i 1963 var i sin tur tett knyttet til Saddam Husseins søsterparti i Irak, selv om forholdet mellom disse to landene surnet betraktelig etter hvert.

Forlater bakkeplanet

Veldig mange av fortellingene som er kommet fra Syria i de siste årene – jeg tenker for eksempel på bøkene til Francesca Borri, Jonathan Littell og Åsne Seierstad – utspiller seg på bakkeplan, hvor vi kommer tett på enkeltmennesker.

Syria-nok

Lurer du på hvordan Al Qaida ble til? Svaret står på side 193.

Cecilie Hellestveit har valgt motsatt strategi. Hun åpner luftig og forrykende med en rundtur til de ulike provinsene i landet fra det alawittiske beltet i vest, via urbane Aleppo med sin velstående middelklasse, via Idlib, som Hellestveit morsomt omtaler som «strilelandet» via drusiske Dar'a til Damaskus i sør og de kurdiske områdene i nord.

Gjennom dette innledende kapittelet blir vi raskt kjent med mange av landets ulike etniske og religiøse grupper. Da er vi også godt skodd for å skjønne hvorfor disse gruppene agerte som de gjorde da uskyldige demonstrasjoner utviklet seg til borgerkrig.

Hurtigtog på vei mot endestasjonen

Noen veldig tydelig dramaturgi for sin fortelling, utover en litt vag inndeling i Syria i verden, og verden i Syria har Hellestveit ikke – uten at det blir noe stort savn. Hellestveit forteller i vei, som et hurtigtog på vei mot endestasjonen. Lurer du på hvordan Al Qaida ble til? Svaret står på side 193. Eller hva som er hovedlinjene i den kampen om Islams «sjel» som har pågått de siste par hundre årene? Svaret står på side 211 og utover.

I Hellestveit fremstilling blir alle de ulike aktørene fremstilt med samme akademiske distanse, ispedd en god porsjon syrlighet. Her er det absolutt ingen helter, bare en rekke maktkåte statsledere som stort sett handler ut fra lite aktverdige motiver. Et hederlig unntak er druser-lederen Sultan al-Atrash, som i 1920 avslo et fransk forslag om en egen stat for drusere med begrunnelsen «religionen er for Gud, landet er for alle»!

Hastverksarbeid

Mange syrere vil nok være enig med al-Atrash i dette i dag, men det var ikke de moderate kreftene i landet som skulle få makten over utviklingen etter 2011.

Hvem som tok styringen og hvorfor, gjør Hellestveit rede for med et imponerende overblikk over begivenheter og aktører. Iblant tar jeg meg selv i å reflektere over ordet «hastverksarbeid» under lesningens gang. Boken mangler et personregister, fotnotene kunne vært enda flere, og ordet sekterisk blir brukt 58 ganger i boken.

Det er mange ganger for mye, men tempo er Hellestveits varemerke. Her går det fort unna, og leseren lærer forbløffende mye på veien.

  • Flere anmeldelser fra NRK

Gå, gikk, har gått
Gleden med skjeden
Bokomslag foster

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka