Jubelen stod i taket da Telltale Games annonserte at de ville gjenopplive den klassiske spillserien Monkey Island, med den usannsynlige Guybrush Threepwood i spissen.
Det er med tilsvarende trist mine at vi nå må si et foreløpig farvel til den mest pinglete piraten på de syv hav. Med «Rise of the Pirate God» er Telltale Games ferdig med sine fem episoder av Tales of Monkey Island.
Advarsel
Denne anmeldelsen tar utgangspunkt de tidligere episodene, hopp over denne delen av anmeldelsen om du ikke har spilt disse og ønsker å oppleve historien selv.
SPOILER.
På slutten av episode 4 fikk Guybrush bekreftet at LeChuck er tvers igjennom en ond pirat. LeChuck stakk likegodt et sverd igjennom vår spinkle helt slik at han døde. I siste scene ser vi Elaine som slåss mot den nye onde, og nå levende LeChuck.
Dermed er det ikke så rart at siste episode åpner med at Guybrush befinner seg i en slags limboverdenen hvor han må velge sin vei inn i dødsriket. Enten kan han slåss med sverd i all evighet, gå på skattejakt eller stjele. Nesten litt som Valhall hvor den som dør i kamp får sloss og feste ved gudenes bord til dommedag.
Guybrush, som den ekstremt usannsynlige helten han er, starter jakten på en vei ut av limbo og tilbake til de levendes verden.
SLUTT SPOILER.
Telltale Games har med sine spill (Bones, Sam & Max og Monkey Island) gitt pek-og-klikk-sjangeren ny popularitet. Denne typen spill dominerte nesten markedet totalt deler av 90-tallet, men ble skjøvet til side av actionspill med høyere tempo.
Med et par modifikasjoner er konseptet som brukes i Tales of Monkey Island stort sett den samme som for 10 - 15 år siden. Beveg deg omkring ved knappetrykk eller museklikk, og trykk på objekter i spillverdenen for å starte.
Gode puslespill
Det er tre viktige elementer som er nødvendig for å ha et godt pek-og-klikk-spill; gode gåter, en spennende historie og humor.
I Rise of the Pirate God har Telltale Games prikket inn toppformen, for gåtene og oppgavene er intelligente og artige. Faktisk bedre enn de første spillene i serien.
Episodeformen på spillene gjør at de er korte og har en stram oppbygning. Det er på en måte porsjonert ut i mindre biter slik at du aldri kjeder deg. Og når prisen per episode er ganske lav, så gjør ikke lengden på omkring 3 timer noe.
En av de største bekymringene til hardbarka Monkey Island-tilhengere, var om de nye manusforfatterne og det nye studioet ville ta vare på den litt sære og underfundige humoren fra LucasArts' spill. Det har jaggu Telltale Games klart, og de gjennomfører side episode med bravur.
All ære til Telltale Games
Først og fremst skal Telltale Games ha all ære for at de har hentet frem en gammel spillserie, og børstet støvet av den. Selskapet har med siden fem episodebaserte spill gitt Monkey Island en ny vår, og introdusert serien til helt nye spillere.
Jeg trodde faktisk det var en umulig oppgave, men jeg tok heldigvis feil.
Kanskje det er mye å håpe på, men jeg skal ofre et par geiter ved mitt private vodoo/pirat-alter i håp om at Monkey Island 5 faktisk blir laget en vakker dag.