Hopp til innhold
Anmeldelse

Frisk tekstsamling signert kronprinsesse Mette Marit

Å kaste glans er ei viktig oppgåve for dei kongelege. Men antologien kronprinsesse Mette Marit står ansvarleg for, er slett inga glansbildesamling.

H.K.H Kronprinsesse Mette Marit og forfatter Geir Gulliksen

REDAKTØRAR: H.K.H Kronprinsesse Mette Marit og forfatter og redaktør Geir Gulliksen

Foto: TINE POPPEE / TINE POPPEE

Og hurra for det. Litterære glansbilde er flaue, og kronprinsessen er både kongeleg og ein seriøs lesar, som i tillegg har fått den erfarne redaktøren Geir Gulliksen med på laget.

Saman har dei valt ut eit solid lag av forfattarar, som alle har levert nyskrivne tekstar: dikt, noveller og essay om,- ja, eigentleg om det norske. Som dei frie forfattarane dei er, har dei aller fleste svart litt på sida av oppgåva.

Dei som måtte frykte å lese om brunosten no igjen, og dei som grua seg til ein ny runde om at det norske er ein konstruksjon, kan slappe av.

Noreg sett utanfrå

Dei som plasserer seg midt i spørsmålet, skriv frå ein annan stad: Karl Ove Knausgård, som har levd mange år i Sverige og som no bur i London, nærmar seg barndomslandet saman med blikket til ein utlending som ser Noreg for første gong.

Siri Hustvedt, norsk-amerikanaren som nesten er fødd til å tenkje på det norske, tek oss med til ei fattig innvandrarbondekone i Minnesota. Som var farmora hennar. Ei kvinne som aldri lærte å snakke engelsk. Hustvedts norsk-amerikanske historie er også ei historie om klasse.

Halvt italienske Demian Vitanza har dikta seg inn i hovudet til kronprins Haakon like etter at kong Harald er død og Haakon skal bli konge. Dette skjer ikkje før i 2032, men kronprisen tviler på kongegjerninga. Det er mykje rollespel og lite å få gjort: folket marsjerer mot innvandring i gatene og i Nord-Noreg har det vore oljelekkasje. Vitanza svingar svepa over folket og monarkiet, mens Haakon sjølv er ein klok kar som tenkjer om lag slik ein kan tenkje seg at Vitanza tenkjer.

Solstad, ein eksistensiell desperado

I forordet kallar Kronprinsesse Mette Marit desse forfattarane for eksistensielle desperadoar og den mest desperate er Dag Solstad. Forfattaren som fryktar at språket hans er i ferd med å bli borte. Utan det er han ingen ting. Det går an å hevde at Solstad er ein europeisk forfattar, det hevdar han sjølv også, men han er det på norsk.

Han er også den som kjem med den tydelegaste definisjonen av det norske: Vi er eit lite land som tidlegare låg under nabolanda.

Vi har eit språk, og vi har ein historie.

Kulturpessimisten Solstad ropar til alle som vil høyre at vi må ta vare på det kollektive minnet. Ingen nye takter frå Solstad dette, men formulert med intensitet som gjer inntrykk.

Det flaue

Det er ofte noko litt flaut over diskusjonar om det norske. Dels fordi debattane lett hamnar i sjølvskryt av typen «humanitær stormakt» eller «typisk norsk å være god», eller i ei nedlatande haldning til det norske: Vi er naive bønder, vi er nyrike og vulgære og kan ikkje te oss når vi er i utlandet.

Ingen stereotypiar er heilt tekne ut av lause lufta, det gjer det ikkje betre. Den einaste flaue sekvensen i denne boka, er når redaktør Geir Gulliksen innleiingsvis forklarer at det var flaut å seie ja til oppdraget om å gjere dette saman med Mette Marit, fordi «eg vil jo gjerne bli sett på som kontrær».

Mangelen på flaut handlar dels om mangelen på tematisering av det norske. Det er tankevekkjande at så få tek fatt i dette, som jo er eit stort spørsmål i tida. Brenn det ikkje?

Eller brenn det for mykje? Eller var det noko anna som heller skulle seiast? Slikt kan ein tenkje på mens augene flyg over sidene i ein velredigert og velskriven antologi som straks er på veg til Frankfurt der lesarane vil forstå at Noreg slett ikkje er eit glansbilde.

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images