Hopp til innhold
Anmeldelse

Svulstig fra Sørlandet

Sex og sympatiske mennesker er det vanskeligste i verden å skrive om. Gaute Heivoll forsøker seg på begge deler.

Forfatter Gaute Heivoll, står og ser mot lyset som kommer inn fra høyre. Montert inn på høyre felt er forsida på ei bok, der det står GAUTE HEIVOLL; MIN TID I DISSE SKOGENE. På boka ses en bjørkestamme foran en mann i gammel skjorte, med bukse og bukseseler, han går ut i et tjern.
Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/BOKOMSLAG: TIDEN
Terningkast 4 Bok

«Min tid i disse skogene»

Gaute Heivoll

Roman

20. september 2024

Tiden Norsk Forlag

Hva må til for at et liv skal føles meningsfullt? Gaute Heivoll spør, i en roman som tipper over i for mye patos.

Han har et tydelig litterært prosjekt: Gjennom et solid og mangfoldig forfatterskap har han løftet frem skjulte skjebner fra indre Agder. Han har skrevet om mennesker på bygda – om bønder, poståpnere og lensmenn.

Han har skrevet om de friske, men like gjerne om dem som har en skrantende mental helse.

Ofte tar han utgangspunkt i virkelige hendelser og personer, som i romanene «Før jeg brenner ned» eller «Sang for 68 forrædere».

Midt på 1900-tallet, og midt på de sørlandske heiene, der finner Heivoll sitt stoff.

Så er ikke tittelen «Min tid i disse skogene» overraskende. At den også har en poetisk tone, er som det skal være i Heivolls forfatterskap.

Hør kritiker Anne Cathrine Straume om boka i «Åpen bok: Kritikerne»:

Den selvoppofrende kjærligheten

Handlingen strekker seg fra 1932 til 1974. Mannen som tidligere har skrevet eksplisitt om de definerende valgene bygdefolket tok under krigen, går nærmest demonstrativt utenom verdenspolitikken her.

Det er Johannes og Ingeborg det handler om, sett fra Johannes – han som ble så forelsket i den rastløst dragende Ingeborg at han ikke kunne annet enn å følge henne.

Det gjør han gjennom gode og onde dager. Mange er onde.

For det skal vise seg at Ingeborg har en uro i seg som verken Johannes eller omgivelsene kan stagge.

Gaute Heivoll skriver om alvorlige psykiske lidelser i en tid da mental uhelse var ekstremt tabubelagt og da hjelpeapparatet var så godt som fraværende.

Men hjelpen fins blant naboene, disse tause menneskene som ikke snakker i utrengsmål, men som stiller opp når det trengs. Gaute Heivoll gir dem ansikt og personlighet. Her er han på sitt beste.

Forstyrrende patos

Da er det synd at språket skurrer. Der Heivoll er nøktern og konkret i skildringer av praktisk arbeid, slik Roy Jacobsen er det i den fine Barrøy-serien, blir han svulmende i kjærlighetsscenene og i beskrivelsene av det sørlandske landskapet.

Inderligheten virker mot sin hensikt. Skildringene føles utvendige og slappe, som her:

Tungen hans gled over munnen hennes, og midt i latteren skilte hun leppene så vidt, og noen sekunder møtte hun grådigheten hans med sin egen tunge.

«Min tid i disse skogene» av Gaute Heivoll

Dessuten: Blir en opphisset mann alltid hes?

Sexscener er ikke det enkleste en forfatter gir seg i kast med, så jeg skal spare leserne for mer eksplisitte detaljer. Men også i beskrivelsene av landskapet blir Gaute Heivoll salvelsesfull:

De vandret over myrene, der porsen duftet i morgensola. De vasset gjennom lyngen, som dampet av pollen rundt støvlene.

«Min tid i disse skogene» av Gaute Heivoll

Lettvinte stereotypier

Flere ganger stirrer Johannes ut av et vindu eller ned i et vann og innser at han egentlig ser ned i det mørke dypet i seg selv.

Når noen ser tilbake på en oppvekst, heter det til det kjedsommelige at de sprang omkring, som om det bare var dét sorgløse barn gjorde. Kvinner man skal innlede en samtale med, tørker alltid av hendene på forkleet.

Valget om å føre et alderdommelig språk, er nok bevisst. Men kunne ikke en våken redaktør røsket ut de verste flosklene?

Hva er et liv?

Den inderlige tonen dempes etter hvert.

Heivoll skriver om barnløshet, om odel og arv så også lesere som aldri har hatt jordeiendommer å forvalte, kan føle på hva som står på spill.

Hva nytter det, alt strevet, om ingen skal overta og videreføre målet for flittige henders arbeid?

Kan det være nok å ha levd sitt liv for ett eneste annet menneske?

Gaute Heivoll stiller eksistensielle spørsmål som ikke har ett svar. Som den drevne forfatteren han er, åpner han opp for tvilen og gir fortellingen flere rom å folde seg ut i.

Å løfte pårørende og deres lodd i livet er en god ting.

«Min tid i disse skogene» er et romanprosjekt det er lett å få sympati for.

I dette tilfellet var ideen dessverre bedre enn utførelsen.

Hei!

Jeg er litteraturkritiker i NRK og anmelder bøker både for barn og voksne.

Les gjerne hva jeg har skrevet om bøkene «Kjære natt» av Øystein Skotheim, «Gliff» av Ali Smith og «Tragedie under drivende skyer» av Rune Christiansen. 

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB