Hvordan følger vi et menneske på vei mot avgrunnen? Hvordan se at en av våre nærmeste går under, uten at vi kan forhindre det?
Allerede på første side blir vi advart.
Dette vil bli stygt.
Nedoverbakke
Over de neste 90 sidene følger en brutal tekst. Med små, nummererte nedslag, nesten som enkeltstående dikt eller aforismer, dokumenterer Andreas Øverland et liv i forfall.
Det er forfatterens egen mor det handler om, skal vi tro tilegnelsen Til mamma – men først og fremst til Anne, som innleder fortellingen.
Jeg sier fortelling, for denne teksten er ikke så lett å kategorisere.
Kari Saanums nydelige «Ringer mor» som kom tidligere i år, er en diktsamling. Oliver Lovrenskis pangdebut fra 2023, «Da vi var yngre», er en roman.
Begge har hardtslående og ettertenksomme korttekster som sammen utgjør en hel historie.
Hardtslående og direkte er også Øverlands lille bok. Den utleverer et liv i galopperende forfall.
Tittelen er hjerteskjærende
Tittel-setningen «Jeg vet ikke, jeg var ikke der» dukker opp i teksten om morens død. Da var hun på sykehuset, og kanskje holdt en lege henne i hånden?
Jeg vet ikke, jeg var ikke der, skriver sønnen, som altså setter seg fore å beskrive de stygge årene forut for døden, den som kanskje kom som en befrielse.
Hun bodde i Solfjellet borettslag, i en av de ni høyblokkene i Alna bydel i Oslo.
Her siterer Øverland fra reklameteksten på borettslagets hjemmeside – som han sågar legger lenke til, så leserne kan sjekke selv.
Østmarka som nærmeste nabo har en klar verdi for de spreke og friske. Det er kort vei til kollektivforbindelser men også til individuell isolasjon, skriver Øverland.
DEBUTANT: Andreas Øverland (født 1984) debuterer som forfatter med «Jeg vet ikke, jeg var ikke der». Til daglig jobber han som kreativ leder i Universal Music, og han har lang fartstid i norsk musikk- og mediebransje.
Foto: Martin Rustad JohansenOrdlek
Dette grepet, å spinne videre på en allerede kjent tekst, å vri på et uttrykk eller en fordom, går igjen i hele boken.
Den gjør et voldsomt ubehagelig inntrykk.
Beretningen er rå og grelt oppriktig. Det kan være naboen over gangen som får med seg pisselukten fra morens leilighet eller sønnens tanker om å være en medskyldig snarere enn en pårørende, når alt er over og restene skal ryddes.
Men iblant blir det lettvint. Fiffighetene reduserer det sterke innholdet. Som for eksempel her:
Glittreklinikken var, som mange vil vite, et privat sykehus for behandling og rehabilitering av pasienter med lungesykdommer.
Det er et arbeid å dø
Moren dør ikke til slutt i boken, men et sted litt etter midten, så sønnen nettopp har plass til å skrive om alt som må gjøres for å rydde opp etter et liv.
Hun hadde hjerteflimmer og kols. Ubønnhørlig snevret livet seg inn, mye også på grunn av den sykes egne valg om isolasjon.
Men hva er valg, og hva er sykdom?
Refleksjonen under er kanskje sann for noen, men et utsagn som dette føles unødvendig nedlatende – og det gjelder uansett ikke for alle:
(...)
Andre steder gnistrer det. Som i dette diktet, hvis vi nå skal kalle tekstene for dikt.
Der antydes det at det tar tid å dø:
Her er Øverland eksemplarisk konkret. Språket er forfriskende, som når han sier at sollyset pisket lavt.
Slutten er sørgelig lakonisk: Moren selv tror at nå er det slutt, men har ikke bruk for følge på siste reis.
Griper tak
Andreas Øverland har mange originale tilnærminger til de harde realitetene i boken.
Det kan være utlegningen av morens stakkarslige handleliste, der fire karbonader og tolv pakker Lovehearts står side om side, eller SMS-meldingen hennes en julaften: Moren er som alltid alene, hun takker for gavene og skriver at hun vil ta kvelden fordi duftlysene hun har fått, fremkalte både hodepine og astma.
Rørende er også forfatterens syn på moren som et batteri i dødens øyeblikk. I det varmen forlater kroppen, bidrar den til en nesten umerkelig temperaturøkning i omgivelsene, står det.
Men, som Øverland skriver: Han vet ikke, for han var ikke der.
Ja, «Jeg vet ikke, jeg var ikke der» er et rystende, om enn ujevnt dokument over et liv som forvitrer.
Det er blitt en ektefølt tekst du ikke forlater uten å ha fått merker av den.
Hei!
Jeg er litteraturkritiker i NRK og anmelder bøker både for barn og voksne.
Les gjerne hva jeg har skrevet om bøkene «Kjære natt» av Øystein Skotheim, «Gliff» av Ali Smith og «Tragedie under drivende skyer» av Rune Christiansen.