Hopp til innhold
Anmeldelse

En geni­strek

Enkelt og smart: Per Dybvig gir oss en luring på livets vei.

Per Dybvig og omslaget til «De står i kø»
Foto: Marie von Krogh/Aschehoug
Terningkast 6 Bok

De står i kø

Per Dybvig

Illustrert av Per Dybvig

Bildebok for barn

2024

Aschehoug

Hvordan skal du få de andre til å leke, når de bare vil gjøre kjedelige ting?

Hvordan kare til seg en plass i midten, når de andre vil stenge deg ute?

Dette er viktige spørsmål for et barn. Det har Per Dybvig forstått.

Illustrasjon fra «De står i kø» av Per Dybvig

VIL LEKE: Endelig noen som vil leke, tenker Kvist.

Foto: Aschehoug

En enkel Kvist

Per Dybvig er en luring.

Det er også Kvist. Han er hoved­personen i den nye bilde­boken.

De andre som dukker opp her, er dyr vi har hørt om før, som finnes i det virkelige livet: en gaupe eller en elefant. Men her er også en stork­meis og en fjell­mink.

Kvist er kanskje et ekorn? Eller ekhorn, for han har jo noen fascinerende små horn på toppen av det vesle hodet sitt.

Kvist har i alle fall klatret gjennom hele skogen til han endelig finner noen han kan leke med.

Men de andre vil slett ikke leke.

De står i kø.

Illustrasjon fra «De står i kø» av Per Dybvig

BAKERST: Hvis Kvist vil være med, må han stille seg bakerst.

Foto: Aschehoug

Surrealistisk lek

Jeg må bare gi meg over av Per Dybvigs enkle og geniale idé.

I en generasjon har han illustrert bøker for andre. Vi kjenner ham fra serien om Reven og den retthalede grisungen med Bjørn Rørvik, fra bøkene om Doktor Proktor med Jo Nesbø, eller fra Samson og Roberto-serien til Ingvar Ambjørnsen.

Han har nærmest spesialisert seg på dyr. Boken «Jegeren – en fortelling fra skogen» ble kåret til Årets vakreste bok i 2016.

Når han nå for første gang står bak både tekst og bilder i en barnebok, så treffer han blink.

Hvorfor alle de andre dyrene står i kø, det får vi aldri noe svar på.

Men hva gjør vel det, når Kvist kan få noe til å skje som totalt endrer premissene for leken?

Illustrasjon fra «De står i kø» av Per Dybvig

MEN HVOR GÅR KØEN?

Foto: Aschehoug

Ja, Kvist er en luring.

Han er også den eneste her med egennavn. Han er vår medsammensvorne, den vi heier på. Han er eventyrlysten og oppfinnsom. Og han trekker det lengste strået til slutt.

Gjenkjennelig strek

Jeg kunne kjent igjen Per Dybvigs illustrasjoner blant tusen tegninger.

Denne gangen er de karakteristiske blyant­tegningene farge­lagte. Skikkelsene er like snodige som tidligere, med ører som er litt for store eller øyne som går i kryss.

Det er noe skakt og rart med alle, og dette «noe» gir figurene personlighet.

Ofte har de også små attributter som gjør dem menneskelige. En hånd­veske. Et par sko. Floss­hatt. Eller en rygg­sekk.

Illustrasjon fra «De står i kø» av Per Dybvig

MED HÅNDVESKE OG RYGGSEKK: Jo visst får vi oss selv i fleisen gjennom å betrakte Per Dybvigs dyr.

Foto: Aschehoug

Og her vokser boken på meg, som voksen­leser. Selvfølgelig gir Dybvig oss en bonus – i tillegg til den konkrete historien som barnet umiddelbart oppfatter: at Kvist med sin oppfinnsomhet til slutt får definere leken selv.

For er ikke disse dyrene nesten som oss? Individuelle særinger som like fullt stiller oss i en kø der ingen av oss vet hva som venter i den andre enden?

Tankene kan gå til Vladimir og Estragon, som ventet på Godot. Eller mer prosaisk, til arbeids­livet, der vi alle, de fleste av oss, innretter oss uten å mukke. For penger må vi jo ha, og hjulene må jo gå rundt.

Men hva hvis noen kaster kort­stokken i luften og fordeler ess og toere på nytt? Hva hvis alle muligheter plutselig er åpne?

Per Dybvig

PRISVINNER: Per Dybvig ble født i Stavanger i 1964. Siden 1988 har han illustrert i overkant av 80 bøker, og han har vunnet en rekke priser. Boken «Jegeren – en fortelling fra skogen» vant gull i konkurransen Årets vakreste Bøker i 2016.

Foto: Christian Melstrøm

Livsfilosofi på høyt nivå

For meg ligger det kontemplasjon i å betrakte de mange rare individene i køen. Deres situasjon får meg til å tenke på meningen med livet, rett og slett.

For et barn kan Kvist minne om Klatremus hos Thorbjørn Egner. Han som ikke er så nøye med å spare de nøttene i Hakkebakkeskogen, men som heller vi synge og danse og spise nøtter mens han kan.

«De står i kø» er en skikkelig god­bit av en bilde­bok. Den kan både slukes og spises med omhu, med en smak som varer lenge.

Hei!

Jeg er litteraturkritiker i NRK og anmelder bøker både for barn og voksne.

Les gjerne hva jeg har skrevet om bøkene «Kjære natt» av Øystein Skotheim, «Gliff» av Ali Smith og «Tragedie under drivende skyer» av Rune Christiansen. 

fra boka «Borti natta» av Ingvild Rishøi og Bendik Kaltenborn (ill.)
Terningkast 5 Bok

«Suverene illustrasjoner»

ANMELDELSE: «Borti natta» av Ingvild H. Rishøi og Bendik Kaltenborn

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska