Hopp til innhold

Stille, uten storm

ANMELDELSE: «Vi var aldri brødre» er en stillferdig og vemodig liten roman om hvor vrient det kan være å finne ut av livet etter en barndom. En fin debut.

Pia Edvardsen

– Pia Edvardsen skriver frem fine og tydelige stemninger, enten de oppstår mellom mennesker eller som observert natur på detaljplan. Stemning er kanskje bokens sterkeste side, mener litteraturkritiker Leif Ekle.

Foto: Pernille Blåfjell Walvik

FORFATTER: Pia Edvardsen
TITTEL: Vi var aldri brødre
FORLAG: Aschehoug

En ung kvinne forteller: Et sted i Nord-Norge, på et sykehjem, ligger en farmor og dør. Den unge kvinnens far ber datteren komme. Hun kommer, drar alene. Søsteren hennes kan ikke.

Stedet der farmoren alltid bodde, er barndommens sommerland. Faren er som før. Brysk, irritabel, nesten uvennlig, men også tilstedeværende og tydelig. Faren og den unge kvinnen er uløselig knyttet til hverandre. Den seks år yngre søsteren, hun som fortelleren var nær og passet på gjennom en hel barndom, er blitt fjern. Moren også.

Nesten stillestående

Det hender lite i Pia Edvardsens kortfattede debutroman. I løpet av noen nordnorske sommeruker og drøyt 150 små sider er selve handlingen prosaisk, nesten stillestående.

Fortellingen flyter av sted, tilsynelatende uten dramaturgiske grep eller brekk. Riktignok dør farmor, men det er som det skal. Hun er for lengst ute av dette livet. Først på slutten kommer et knekk. Ikke direkte overraskende, men logisk.

Nøkternt vemod

Avslutningen av den gamles liv blir en åpning til en diffus fortelling om hvordan livet ble som det ble: Tiden før og etter foreldrenes skilsmisse da de to jentene var fem og elleve. Hvordan den eldste aldri helt finner veien til en jenteverden med dukker, det spesielle ganglaget, en bestemt hårdusk. Hun får det ikke til, men kan løpe, kaste, svømme fort og langt under vann. Faren ivrer henne frem, men det blir vanskelig etter at han går. Skildringen er nøktern, vemodet vokser frem av egen kraft.

Det går an å lure underveis, på om fortellingens uklarhet skyldes en bevisst antydende tilnærming eller om forfatteren ikke helt lykkes. Jeg er kommet til det første: fortelleren er selv ikke sikker på hvorfor hun ikke får det til i verden og livet, som sin yngre søster. Hvorfor hun ikke sover. Hvorfor hun på sine vis er annerledes, utenfor.

«Farmor er død, men far greier ikke å snakke om det. Om noe er vanskelig, snakker vi aldri, vi gjør ting. Vi prøver å få tankene til å bli borte, vi prøver bare å være i kroppen. Kanskje hadde han snakka mer om han hadde en sønn, men han fikk bare meg og søstra mi. Det gjorde ikke noe for mora mi, for hun ønska seg bare jenter uansett».

Stemning

«Vi var aldri brødre» nærmer seg store spørsmål på en beskjeden måte. Hva er det som former oss, hvilke hendelser i en barndom følger den voksne. Edvardsen lykkes i hovedsak med å vise en oppmerksom leser skjøre sammenhenger mellom avslitte familiebånd og et hus i nord: «Det går an å være en familie uten å kjenne hverandre, men vi er ingen familie lenger». Det finnes allikevel tilknytning gjennom fortiden og dette sted, farens barndomshjem.

Pia Edvardsen skriver frem fine og tydelige stemninger, enten de oppstår mellom mennesker eller som observert natur på detaljplan. Stemning er kanskje bokens sterkeste side.

Edvardsen skriver et svært bredsporet bokmål, tett opptil et muntlig språk slik det kan høres øst i Oslo og andre steder på Østlandet. Best illustrert ved skrivemåter som «klæra» og «tæra». Jeg har aldri vært glad for at skillet mellom skrift og tale utviskes, men iler til med å slå fast at Pia Edvardsens prosa fungerer godt i denne sammenhengen. Lesingen glir fint, språket finner veien inn til fortellerens tankerekker og bygger denne karakteren vart og langsomt. Uten at hennes ambivalens blir borte.

Jeg har egentlig bare én innvending: Det er og forblir stusslig og irriterende når en skjønnlitterær forfatter ikke skiller mellom da og når og samtidig ikke er konsekvent.

  • Flere anmeldelser fra NRK

Duenes tunnel

Det hender lite i Pia Edvardsens kortfattede debutroman. I løpet av noen nordnorske sommeruker og drøyt 150 små sider er selve handlingen prosaisk, nesten stillestående.

Bevegelsen. Det andre stedet
Camille

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB