Hopp til innhold

En verdig avslutning

Edvard Hoem avslutter nå den romankvartetten som startet med «Slåttekar i himmelen» i 2014. Den nye boken, «Liv andre har levd», er en flott leseropplevelse og fin avslutning på et stort arbeid.

Edvard Hoem

Edvard Hoems nye «Liv andre har levd» er noe så fint og gammeldags fortellende som en slektskrønike, skriver Leif Ekle.

  • TITTEL: Liv andre har levd
  • FORFATTER: Edvard Hoem
  • FORLAG: Oktober

Den nye romanen om utvandrerne fra Romsdalen og Hoem begynner midt på 1920-tallet, i det Eilert Knudtson kommer hjem for første gang siden han reiste ut som pur ung – først til Utah og USA, siden til farmerliv på prærien i Canada. Vi møter andre som reiste ut, men også de som ble igjen i gamlelandet. Blant dem er Eilerts bror og hans familie. Sønnen Lars Hoem blir med Eilert da han reiser tilbake til Canada og korngården.

Med det begynner en av de mer tragiske beretningene i denne romanen: Lars har fått del i en sinnslidelse som har plaget flere medlemmer av morsslekta hans. Livet i Amerika blir for mye for Lars. Og så møter vi dem som kommer til, de som blir født og vokser opp i løpet av de tre-fire tiårene denne boken er konsentrert omkring.

Slektskrønike

Liv andre har levd - omslag

«En personlig fortalt historiebok», skriver Leif Ekle om Hoems siste bok.

«Liv andre har levd» er noe så fint og gammeldags fortellende som en slektskrønike. Jeg liker at Hoem bruker den betegnelsen, den sier noe presist og fint om hele prosjektet samtidig som den åpner opp for de lange linjene, liv og død, et stort antall mennesker som følger etter hverandre på jorda.

Dette har Edvard Hoem fått til gjennom et svært researcharbeid i arkiver, kirkebøker, aviser, gamle brev og overleverte fortellinger, minner. Én ting er selve slektsgangen, men forfatteren – krønikens skrivar – har også tilegnet seg store mengder kunnskap om jordbruksutvikling i Romsdalen og i Canada, hvordan redskapene endres, hva de kalles. Hoem lirker inn kunnskap om dagligspråk og hva folk er opptatt av. Alt helt ubesværet – bortsett fra de gangene da detaljeringsnivået blir så høyt at interessen truer med å svikte, som om forfatteren kan ha hatt mer informasjon enn han helt får plass til. Dette er imidlertid unntak

Trettitall og depresjon

«Liv andre har levd» er som sagt en slektskrønike, men den lever nesten like sterkt som en personlig fortalt historiebok. Den økonomiske depresjonen på trettitallet, de mange uårene da støvstormer og dårlig vær tar avlingene år etter år, slitet og folks vilje og evne til å greie seg. Hoem skriver med innsikt og nærhet, også når han viser leseren gledene, kjærligheten og ikke minst hvordan menneskene på prærien finner støtte i troen på en luthersk kristendom de har med seg hjemmefra.

Hoems språk er fint, ukunstlet og konkret. Noen ganger faller det riktignok ned til passasjer som mer minner om referat, men oftest veksler det fint mellom det høystemte og nesten-pompøse – det er tross alt Edvard Hoem som skriver – og det kunnskapsrikt praktiske og hverdagsnære.

Avslutning med stil

«Liv andre har levd» er en verdig avslutning på et romanarbeid som egentlig burde fremstå som gammeldags, men som krever sin plass med stor selvfølge. Det sier jeg også fordi Edvard Hoem evner å låne stor verdighet til de menneskene han skriver om – når det går godt og når krisene rammer.

  • Flere anmeldelser fra NRK:
Kari Hilde French, Dødsdømt i Kongo

«Dødsdømt i Kongo» av Kari Hilde Hodne French: Kari Hilde Hodne French sin bok «Dødsdømt i Kongo. Kampen for friheten» etterlater leseren med flere spørsmål enn svar.

Klassen

«Klassen» av Marte Spurkland: Marte Spurklands rapport fra et skoleunivers treffer midt i planeten.

"Mor om natten" omslag

«Mor om natten» av Niels Fredrik Dahl: «Mor om natten» kan meget vel være Niels Fredrik Dahls sterkeste roman til nå.

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images