Hopp til innhold

Kjip fyr i elegant strek

Hvilken strek og skygge! For en grøssende forventning de skaper, jeg frydes nesten: hvor smålig kvalm kan Blotch bli rundt neste parisiske hjørne?

Portrett av Blutch (alias Christian Hincker)

Blutch er synonymet til den franske tegneren Christian Hincker (bildet) og skaper av figuren Blotch.

Foto: David Raul

Vi følger Blotch gjennom 1930-tallets Paris, en by han i sin pretensiøse stolthet lever og puster. Blotch er en blant byens vitsetegnere, opprinnelig kunstmaler som flere av dem, og de rivaliserer stadig. I tegneseriealbumet med samme navn som hovedpersonen blir vi med på en rekke opp- og nedturer porsjonert ut i delhistorier.

blotch - haha

Gøy å lese

Alle delhistoriene innledes med en hybris-ballong av en intro om og av den feterte, fiktive tegner selv. Og alle ender vel egentlig snarest med en nedtur.

Godt skrevet, er de, de fungerer godt på norsk også og det er gøy å lese konsentrerte, karikerte tekster.

Vår hovedperson og fortellerstemme glatter over sine fadeser, gnukker med sitt selvforherligende viskelær for å opprettholde ansikt.

Når selve streken kjenner det fattigste menneske

Ringene, som i vann, mange i tallet under øynene når han mister det, er mesterlig penslet og tegnet på.

Og da må jeg få introdusere Blutch. Som ikke må forveksles med Blotch. Blutch er synonymet til den franske tegneren Christian Hincker og skaper av figuren Blotch.

Som en Will Eisner-inspirert ånd over Paris, løper Hinckers strek som en fjær. Hans strek er en kjenner av byen og av menneskenes oppførsel.

Hvorfor være beskjeden - fra Blotch

Meta-Blutch

Virkelighetens serieskaper har faktisk publisert denne føljetongen i et fransk vitsemagasin med samme navn som sin oppdiktede tegners magasin («Fluide Glacial»).

Metalagene, eller forvirringen han skaper ved å legge begge pseudonymer så tett opp til hverandre, er besnærende.

Jeg regner med at parallellene mellom Blutch og Blotch stopper på et betryggende punkt. I alle fall gjør han narr av og avkler noen enormt stygge, reaksjonære, kvinnehatende og etnosentriske strømninger fra mellomkrigsårene.

Men hvem vet, kanskje kan både Blutch og enkelte lesere kjenne igjen noen av de mentale mekanismene hos antihelten?

Blotch av Blutch

– I form er dette meget vel utført. I en overraskende tone, mesterlig tegnet og veldig underholdende, mener tegneserie-anmelder Siri Narverud Moen.

Foto: No Comprendo Press

For en kjiping!

For en kjiping, for noen triste mannsgubber det er han gjerne vil ligne på! Streken, infam og vakker, setter sosialt fortettede settinger hurtig, uvørent og lett.

Tematisk handler det vel om redselen for å bli alene, redselen for å bli avslørt – eller også bare latskap og feighet.

I form er dette meget vel utført. I en overraskende tone, mesterlig tegnet og veldig underholdende.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska