Hopp til innhold

Såre stier i rå strek

Ahhh, ungdomsskolen! En tid i livet for alt som er uhåndterlig. Mellom to mjuke permer oppsummeres ungdomsskoletida liketil og sårt av tegneseriedebutant Anders Kvammen.

Anders N. Kvammen

TEGNESERIEDEBUTANT: Anders Kvammen er god på show, don´t tell. Den hverdagslige 'blir det aldri bedre enn dette'-følelsen er gjenkjennelig påtrengende.

Foto: Evy Andersen

Den nyeste norske tegneserieboka er full av hverdagsdramatikk. Debutant Anders N. Kvammen roper ikke høyt med streken sin, men maner allikevel fram den mørkegrå tonen som for mange varer så altfor lenge i tenårene.

I svart-hvitt forbereder Aksel seg på at den lykkelige sommerferien med yndlingsfetteren tar slutt. En ny ungdomsskole, med nye møter og tøffinger blir utfordringer for den følsomme hovedpersonen. I denne tegneserieromanen følger vi ham, familien og noen kompiser og en bølle igjennom skoleåret.

Fra Ungdomsskolen av Anders N. Kvammen
Foto: NO Comprendo Press

I Nielsens fotefar

Selv om en debutant helt sikkert vil vurderes for det han står for sjøl, er det umulig å ikke se Christoper Nielsens nestorstrek i hele denne fortellinga.

Kvammen debuterer med denne langhistorien, men tidligere har det vært interessant å følge hans nettegneserie i ny og ne. Kvamsky var en ujevn perle, ensidere og halvt løsrevne episoder med en veldig direkte feel.

Fuck school

Heldigvis satser Kvammen også nå på det direkte. Han er god på show, don’t tell, og balanserer godt dramatiske med mellomgrå detaljer som mange kjenner igjen. Særlig den hverdagslige blir det aldri bedre enn dette-følelsen er gjenkjennelig påtrengende.

Den ligger der inne blant alle Kvammens detaljer: Hvordan en ghettoblaster så ut, hvor viktig det var å tegne tilfeldig boblete bokstaver som sier FUCK SCHOOL på en skolebok, hvor plutselig man kunne befinne seg i en svettende, projiserende tilstand.

Ungdomsskolen av Anders N. Kvammen

Fra nettegneserie til tegnet roman, om følsomme Aksel, som vi følger i s/h gjennom et skoleår.

Foto: No Comprendo Press

Plageåndens en’te poking

En uvøren rett-fra-skrivebordskuffen-strek passer denne gutteromshistorien godt. Innimellom går den på bekostning av skaperens ønske om detaljrikdom (jeg måtte myse for å faktisk se at det var fuck school det sto).

Men den forsterker det konkrete og sensible i fortellinga. Aller finest er noen sekvenser som dveler ved utvalgte hendelsesforløp. Enten i handling og tale, som i en konfrontasjon når Aksels sinne renner over av plageåndens en’te poking.

Eller når Kvammen lar skraveringer og mønstre spille utover landskap, kirkegård, norske veier og bølgende åser, drabantbyer og panelvegger.

Anders N. Kvammen

Kvammen er god på detaljer, han tegner så vi ser hvordan en ghettoblaster så ut, han får leserne til å kjenne seg igjen.

Foto: Tommy Næss

Selv om Kvammen kan ha større – og kanskje også morsommere, mer elegante – prosjekter i ermet er dette en fin debut. Direkte og uvøren, og den føles ganske allmenngyldig.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska