Over 61 000 tok turen på kino for å se den dystopiske fortellingen hvor ungdommer blir nødt til å kjempe mot hverandre i en kamp om overlevelse.
Les også:
Bedre enn «Twilight»
Kinobransjen i Norge er naturligvis strålende fornøyde med at filmen satte premiererekord. Christin Berg i Oslo Kino mener «Hunger Games» har mer å by på enn tilsvarende filmer som har ungdom som målgruppe.
– I motsetning til Twilight tror jeg at denne vil holde seg lenger. «Twilight»-serien er et mer kortlivet fenomen hvor interessen gir seg raskt. «Hunger Games » når målgrupper utover den mest ihuga fanskaren, så denne filmen vil nok holde seg på topp en stund fremover.
Les også:
Redder påsken
I USA har filmfenomenet allerede spilt inn 900 millioner kroner, og det er den tredje beste premierehelgen noensinne. Kun «Harry Potter and The Deathly Hallows 2» og «The Dark Night» ligger foran på listen.
Dette gjør at norsk kinobransje ser positivt på årets påskeprogram.
– Vi gleder oss til påsken når vi har denne filmen på repertoaret. I kinobransjen håper vi alltid på dårlig påskevær, slik at folk vil gå mer på kino. Men til tross for det strålende været som var på Østlandet i helga, gjorde «Hunger Games» det svært bra. Det viser at filmen har stor gjennomslagskraft uansett forhold.