Hopp til innhold

KORKs assistentdirigent

Møt Andres Maurette O'Brien, KORKs og sjefdirigent Petr Popelkas nye assistent.

Andres Maurette O'Brien og Petr Popelka

Andres Maurette O'Brien og Petr Popelka i Store studio

Foto: Nora Taksdal / NRK

I Petr Popelkas siste sesong som sjefdirigent for KORK, har han knyttet til seg en assistent, en dirigent som både kan ta på seg dirigentoppgaver for Popelka, samtidig som sjefdirigenten blir en mentor for sin assistent.

Det ble avholdt prøvedirigering i flere runder med flere av våre fremste unge dirigenter, og valget falt til slutt på Andres Maurette O’Brien.

Andres er bratsjist og fikk sin første musikkopplæring gjennom det verdensberømte El Sistema i hjemlandet Venezuela.

Han har spilt bratsj i flere av de norske orkestrene, blant annet mye i KORK, og fra 2023 starter han i fast stilling som bratsjist i Oslo-filharmonien.

Litt skummelt

- Jeg lar meg inspirere av de gode dirigentene jeg har spilt med, sier Andres.

- Jeg beundrer Petr som dirigent, og da han sa at han ønsket seg en assistent, måtte jeg benytte sjansen til å få jobbe med ham.

Vi snakker med Andres rett etter at han har dirigert Šárka, fra Bedrich Smetanas Mitt fedreland. Den vanskeligste satsen å dirigere, har Popelka fortalt oss.

- Det var litt skummelt, men det er mine kolleger og venner i orkesteret, og de er veldig støttende.

- Det er jo bare musikk, smiler Andres, og det føltes godt å få skape musikk og kjenne at det jeg gjorde på podiet faktisk har en innvirkning på hvordan de spiller.

Andres Maurette O'Brien dirigerer Sarka av Smetana på en prøve med Kringastingsorkestret

Andres Maurette O'Brien dirigerer Šárka av Smetana på en prøve med Kringkastingsorkestret. Video: Bill Gystad/NRK

Dirigeringens kunst

Det er ingen selvfølge, skal man tro sjefdirigent Popelka.

- Dirigering er svært komplekst. Teknikk er ikke nok. Heller ikke bare musikalsk fantasi og forestillingsevne holder. For meg er det prøveteknikken (hvordan dirigenten øver med orkesteret) som er det viktigste.

- Det er den store oppgaven: Hvordan få ut det du ønsker fra orkesteret. Dette må skje i øyeblikket. Du står der foran en gjeng med svært dyktige og profesjonelle musikere. Hvordan skal du få dem til å bli enda bedre sammen?

Selv assistent

Popelka forteller at det ikke var lenge siden han selv var assistentdirigent i Elbphilharmonie i Hamburg, under Alan Gilbert.

- For meg var det en utrolig viktig erfaring og noe jeg er veldig takknemlig for. Jeg fikk oppleve orkesteret på nært hold og fikk gode råd av Gilbert. Nå, som jeg selv er sjefdirigent, ønsker jeg å gi noe tilbake.

- Viktig ordning

Orkestersjef i KORK, Rolf Lennart Stensø er glad for at ordningen med assistentdirigent endelig er kommet på plass.

- Det er viktig å hjelpe frem den nye generasjonen med norske dirigenter og KORK ønsker også å bidra til dette.

- Dette er noe vi ønsker å fortsette med, og da i videre samarbeid med Dirigentløftet, som gjør et uvurderlig arbeid for å bringe frem nye norske dirigenttalenter.

Andres begynte å dirigere i Venezuela, som en del av utdannelsen under El Sistema.

- Her i Norge har jeg ikke fått prøvd meg så mye - før nå.

I løpet av høsten har Andres fått sjansen til å dirigere større prosjekter på egen hånd, blant annet en stor konsert med Norsk ungdomssymfoniorkester (NUSO) med Sverre Indris Joner som solist.

Petr Popelka og Andres Maurette O'Brien

Mentor og assistent i arbeid over partituret.

Foto: Jan Fredrik Heyerdahl / NRK

Popelkas plan

- Jeg har ikke en ferdig oppskrift på det pedagogiske opplegget, innrømmer Popelka. Alle er forskjellige, i kroppsspråk og personlighet, men jeg prøver å vise en retning og hvilke muligheter som finnes. Andres må finne sin egen vei.

- Da må han få dirigere ofte, for det er den eneste måten å virkelig å lære håndverket på. Det er mye teori og repertoar du må jobbe med hele livet, men det blir som for en musiker, du kan ikke øve uten instrumentet i lengden.

- Du må kunne dirigentteknikken, men også inspirere musikerne, sier Popelka. Dette snakker Andres og jeg mye om.

Andres følger alle prøvene, og Popelka er svært glad for at KORK er et så åpent og raust orkester, som lar Andres få dirigere en del av prøvene og blir rørt av hvordan de støtter en kollega.

- Andres må få erfare, gjøre feilene og lære av dem. Jeg vil la ham dirigere hver gang jeg er her, og håper han kan sette sammen sitt eget repertoar mot slutten av denne sesongen.

Dirigent eller musiker?

Det er et mål for Andres også, at han skal kunne ha en uke med orkesteret hvor han velger repertoar og tar ansvar for det hele.

- Men jeg elsker fortsatt å spille, akkurat som Petr. Jeg føler meg veldig beslektet med ham, som dirigerende orkestermusiker.

Popelka var mangeårig kontrabassist i Staatskapelle Dresden.

- Jeg lærer også mens jeg sitter i orkesteret, og egentlig kunne alle i et orkester hatt godt å av å tenke som en dirigent av og til, mener Andres.

- Det dreier seg om å skape musikk når alt kommer til alt, men som dirigent må du også kunne se det store bildet.

Alle i et orkester kan ha godt av å tenke som en dirigent av og til.

Maestro?

Sjefdirigent Petr Popelka sammen med dirigentassistent Andres Maurette O'Brien

To gode kolleger

Foto: Marinette Tonning-Olsen / NRK

Andres har også en tanke om hva slags dirigent han vil være.

- Jeg håper at den gammeldagse «maestro»-innstillingen forsvinner etter hvert, dvs. en ovenfra og ned-holdning. Det er nok derfor jeg liker Petr så godt, at han selv er orkestermusiker og vet hvordan vi liker å bli snakket til. Petr er dirigent, men han er også en god kollega.

- Det store dirigent-egoet er på retur, mener Andres.

- Vi jobber sammen mot resultatet, selv om det er dirigentens oppgave å ha tenkt igjennom helheten på forhånd.

«Fire inside»

Petr Popelka er klar på hvorfor han valgte Andres som assistent:

- Vi valgte Andres fordi han virkelig var i kontakt med musikken. En dirigent er ikke bare en som har kunnskap og teknikk, men en som har noe å fortelle, en som har «fire inside».

- Der har vi Andres, avslutter Popelka.