– Det går på helsa løs. Jeg kjenner jeg begynner å grine bare jeg snakker om det, sier Kristin Sevaldsen.
Den erfarne musikeren med flere plateutgivelser bak seg har aldri opplevd musikkbransjen tøffere enn nå.
Jazzsaxofonisten fra Lillehammer banket forgjeves på plateselskapenes dører og var i ferd med å gi opp hele plateideen sin. Da viste en rocker fra Toten interesse.
Nå er hun i studioet til den legendariske rockegitaristen Ronni Le Tekrø på Nyhagan i Vestre Toten i Oppland og spiller inn ny plate. Men hun har ennå ikke alle pengene hun trenger for å betale for seg.
Flere tar hele risikoen sjøl
– Dessverre må du være både businessmenneske og manager, og nesten ofre hus og hjem for å få gitt ut musikk i dag, sier Ronni Le Tekrø.
Han får støtte av musikkforsker Daniel Nordgård ved Agderforskning.
– Det er tøffere enn noensinne først og fremst fordi plateselskapene har halvert inntektene sine siden årtusenskiftet. Dette gjør noe med risiko- og investeringsviljen, sier han.
Det er overgangen til et digitalt musikkmarked som har ført til fall i inntektene.
- Les også:
– Dette gjør at plateselskapene samler seg om færre artister, og forskning på strømmeøkonomien viser at det er mest penger å tjene i hit-markedet, sier Nordgård.
Tror på ny gullalder
– Det var musikkbransjen som merka digitaliseringa først. Vi gikk fra å tjene penger på platene vi solgte, til å bli utsatt for systematisk tyveri fra nettet, sier Ronni Le Tekrø.
Daniel Nordgård mener dette er i ferd med å endre seg. Piratnedlastinga har gått tilbake etter at strømmetjenestene kom, sier han.
Han mener de ferske salgstallene fra IFPI gir grunn til optimisme. For fjerde år på rad går musikksalget opp her i landet. En økning på 7 prosent i 2015.
- Les også:
Dette kombinert med at folk faktisk er villige til å betale for strømmetjenestene tror han vil bringe musikkbransjen inn i en ny gullalder på høyde med CD-ens inntog.
- Les også:
- Les også:
– Men det vil kreve tøffe forhandlinger mellom partene i bransjen å få en mer rettferdig fordeling av inntektene.
Lang vei til målet
En kronerulling, eller crowdfundingkampanje, ga den nye plata til Kristin Sevaldsen en godt start. Hun håpet på 30 000 men fikk inn nesten 80 000 kroner.
- Les også:
Men dette holder ikke til å spille inn ei plate i et profesjonelt studio, med profesjonelle musikere.
– Jeg må ut på sponsorjakt og skaffe meg ytterligere 60 - 70 000, sier hun.
– Men må du ikke være litt gründer i denne bransjen?
– Jo, men det har blitt verre. Og det er jo først og fremst musiker jeg er!