Selger varer etter få sekunder på Instagram

Bilder av nyankomne varer som legges ut på sosiale medier, frister kunder så mye at de kjøper plagget i kommentarfeltet. Markedsføring i sosiale medier vil vokse stort i fremtiden, mener ekspert.

Butikksjef Ann-Louise Barbosa poserer

AVBILDES: Butikksjef Ann-Louise Barbosa poserer mens sosiale medier-ansvarlig Kari Erlandsen tar bilde til Clans instagram-konto.

Foto: Line Fosser Vogt / NRK

– Hold opp disse genserne, instruerer Kari Erlandsen.

Butikksjef Ann-Louise Barbosa stiller seg erfarent opp foran inngangen til klesbutikken Clan på Lillehammer med to røde ullgensere i armene. På få sekunder har Erlandsen sikret en ny oppdatering til butikkens Instagramkonto. Den oppdaterer hun daglig for å friste følgere fra hele landet.

– Mange kunder spør etter plaggene vi har lagt ut og spør om vi har de i butikk nå, sier sosiale medier-ansvarlig Erlandsen.

I tillegg til kundene som kommer til butikken, sender hun ukentlig varer til andre steder i landet via moteuniverset Miinto. Mange har oppdaget butikken på sosiale medier.

Kommer til å vokse

Cecilie Staude

VIL VOKSE: Staude forteller at nordmenns medievaner er i endring. Sosiale medier vil trolig bli en enda større arena for markedsføring enn i dag.

Foto: Line Fosser Vogt / NRK

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 90 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år bruker internett daglig, mens to av tre bruker sosiale medier hver dag eller nesten hver dag. Det fører til sammensmelting av den digitale og fysiske verden, forteller Cecilie Staude ved Institutt for markedsføring på BI.

– Butikker må være til stede med attraktive budskap der kunden er, og tilrettelegge for at kundene kan gjennomføre kjøp og kommunisere med butikkpersonalet og andre kunder i den kanalen vi til enhver tid befinner oss i, sier hun.

Staude mener riktig bruk av for eksempel Instagram kan gi stor effekt, men det krever mye mer enn bare å opprette en konto og legge ut fine bilder, forteller hun

– Vi vil nok se at stadig flere butikker skaffer seg kunnskap om hvordan sosiale medier kan brukes om markedsføringskanaler for å beholde og øke verdien av de eksisterende kundene sine.

Fretex

– Se litt ned.

Anna Gilberg instruerer kollega og modell Thyra Pauline Eljarbø når Fretex sine kontoer på sosiale medier skal oppdateres. I likhet med Fretex-butikker over hele landet legger de ut bilder av klær og gjenstander som kommer inn i gjenbruksbutikkene. Strategien er helt bevisst.

– Vi vil vise hva vi har i butikken og håper å nå ut til kundegrupper som ellers ikke ville kommet hit til butikken, sier Eljarbø.

Anna Gilberg og Thyra Pauline Eljarbø

FRETEX: Gilberg og Eljarbø bruker mye tid på å skrive kreative tekster og ta gode bilder til butikkens kontoer.

Foto: Line Fosser Vogt / NRK

Kjole solgt i kommentarfeltet

SOLGT: I løpet av kort tid ble en rosa ullkjole solgt via Instagram.

Foto: Skjermdumt/Fretex Lillehammer
Hos Fretexbutikken på Lillehammer opplever de ofte at kunder vil holde av eller kjøpe produktene de ansatte legger ut på Facebook og Instagram.

– Noen ganger går det bare noen sekunder. Da stiller folk seg i kø og sier de vil kjøpe tingen hvis førstemann ombestemmer seg, sier Gilberg.

Mens NRK er på besøk blir kjolen Eljarbø ble avbildet i, solgt i kommentarfeltet på Instagram. Minst tre personer stiller seg i kø i tilfelle den ikke blir plukket opp i løpet av dagen.

Bruker mye tid

Siden Clan åpnet for snart et år siden, har de ansatte publisert ett bilde nesten hver eneste dag. Det har ifølge Erlandsen gitt effekt på varesalget.

– Det er vanskelig å sette et tall på, men vi merker det godt, forteller hun.

Erlandsen bruker omtrent halvparten av tiden i butikken på å planlegge og lage oppdateringer. Hun tror markedsføring på sosiale vil bli enda viktigere i fremtiden.

– Det er dette som fungerer, sier hun.

Clans instagram-konto

FEED: Både bilder av produkter og situasjoner fra butikken vises frem på kontoen.

Foto: Line Fosser Vogt / NRK