Hopp til innhold

Utsetter E6-utbygging på ubestemt tid

Bygging av ny motorvei forbi Lillehammer utsettes på ubestemt tid. Nye Veier sier det er en direkte konsekvens av Miljødirektoratets vedtak.

Illustrasjon av ny E6 over Lågendeltaet i Lillehammer

NATURPERLE: Lågendeltaet er et populært friluftsområde, blant annet for padlere. Det er imidlertid ikke lov å ferdes der i hekkesesongen.

Foto: Nye Veier

I en pressemelding tirsdag kveld skriver Nye Veier at stansen i prosjektet E6 Roterud - Storhove kan få større konsekvenser enn bare den aktuelle strekningen.

Kjernen i saken er en planlagt bru og vei rett over Lågendeltaet naturreservat i Lillehammer. Striden mellom naturvern eller utbygging har pågått i årevis.

Mandag ble det kjent at Miljødirektoratet satte til side tidligere vedtak fra både Statsforvalter, kommune og Nye Veier.

Det førte til jubel hos de som har jobbet for å beholde naturreservatet slik det er i dag.

Ole Midthun, leder i Naturvernforbundet i Innlandet.

FORNØYD: Ole Midthun, leder i Naturvernforbundet i Innlandet, er svært glad for vedtaket om at det ikke blir bygging i Lågendeltaet i Lillehammer.

Foto: Arne Sørenes / NRK

– Det er en utrolig flott dag for oss som jobber med naturvern, sa Ole Midthun, leder i Naturvernforbundet i Innlandet.

Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet, sa til NRK at de har lyttet til Samferdselsdepartementet som mener det ikke er nødvendig med 110-soner i all utbedring av større vegprosjekter.

Dermed konkluderte Miljødirektoratet med at det ikke lenger er god nok grunn til å gjøre unntak fra vernebestemmelsene.

Ifølge Miljødirektoratet har veiprosjektet en negativ samfunnsøkonomisk nytte på minus 5,9 milliarder 2019-kroner.

Får konsekvenser

I pressemeldingen fra Nye Veier går det frem at det allerede er brukt et betydelig beløp på prosjektet som nå stanses.

– Vi har ingen plan B for prosjektet. Til det er vi kommet for langt i planprosessen, som til nå har kostet 400 millioner kroner, skriver Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Nye Veier skriver at de har ønsket helhetlig realisering av samfunnsoppdraget med å erstatte 42 kilometer av dagens E6 fra Moelv til Øyer med ny, trafikksikker firefelts vei med midtrekkverk.

Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier AS

VURDERE ANDRE PROSJEKTER: Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier, sier de nå vurderer oppstart av andre utbyggingsklare prosjekter i stedet.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

Ved å sette til side Statsforvalterens dispensasjon over Lågen, får det kjedereaksjonen at oppstart for hele strekningen er uavklart, skriver Nye Veier.

Prosjektene henger naturlig sammen. Det er ikke usannsynlig med forsinkelser på ubestemt tid, skriver Espen Almlid i pressemeldingen.

Vurderer andre prosjekter

Nye Veier opplyser at de nå vurderer oppstart av andre utbyggingsklare prosjekter i stedet.

Med Miljødirektoratets vedtak som nå foreligger omkring E6 Roterud – Storhove, er det naturlig vurdering å forsere oppstart på andre utbyggingsklare prosjekter i porteføljen til Nye Veier, skriver utbyggingsdirektør Espen Almlid.

Nye Veier ble i sin tid tildelt oppdraget av staten med å bygge E6 fra Roterud i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer kommune. Sammen med AF-gruppen har de brukt lang tid på å planlegge prosjektet.

Les også SV om ny E6: – Eit kroneksempel på ein miljøfiendtleg motorveg

Lars Haltbrekken og Mona Fagerås vil stanse motorvegprosjektet gjennom Lågendeltaet ved Lillehammer

Den 23 km lange strekningen skulle bygges som firefelts motorvei med 110 km/t. Verdien av prosjektet er på rundt 6 milliarder kroner.

E6 Roterud - Storhove er et underprosjekt på strekningen E6 Moelv - Øyer.

Flere entreprenører blir nå berørt. En av dem er selskapet Gjerdalen Entreprenør AS som håpet å få oppdrag for 30-40 millioner kroner.

– Det som er utfordringen i dag er jo at markedssituasjonen for bygg og anlegg er nedadgående med lav aktivitet. Og med en stopp av E6-utbyggingen, så vil det kunne ramme bransjen hardt, sier daglig leder Kjell Iver Gjerdalen til NRK.

Kjell-Iver Gjerdalen

SKUFFET: Daglig leder Kjell Iver Gjerdalen i selskapet Gjerdalen Entreprenør er skuffet over stansen i E6-utbyggingen.

Foto: Anders Bakkerud Larsen / NRK

Flere saker fra Innlandet