I en pressemelding tirsdag kveld skriver Nye Veier at stansen i prosjektet E6 Roterud - Storhove kan få større konsekvenser enn bare den aktuelle strekningen.
Kjernen i saken er en planlagt bru og vei rett over Lågendeltaet naturreservat i Lillehammer. Striden mellom naturvern eller utbygging har pågått i årevis.
Det førte til jubel hos de som har jobbet for å beholde naturreservatet slik det er i dag.
– Det er en utrolig flott dag for oss som jobber med naturvern, sa Ole Midthun, leder i Naturvernforbundet i Innlandet.
Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet, sa til NRK at de har lyttet til Samferdselsdepartementet som mener det ikke er nødvendig med 110-soner i all utbedring av større vegprosjekter.
Dermed konkluderte Miljødirektoratet med at det ikke lenger er god nok grunn til å gjøre unntak fra vernebestemmelsene.
Ifølge Miljødirektoratet har veiprosjektet en negativ samfunnsøkonomisk nytte på minus 5,9 milliarder 2019-kroner.
Får konsekvenser
I pressemeldingen fra Nye Veier går det frem at det allerede er brukt et betydelig beløp på prosjektet som nå stanses.
– Vi har ingen plan B for prosjektet. Til det er vi kommet for langt i planprosessen, som til nå har kostet 400 millioner kroner, skriver Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier.
Nye Veier skriver at de har ønsket helhetlig realisering av samfunnsoppdraget med å erstatte 42 kilometer av dagens E6 fra Moelv til Øyer med ny, trafikksikker firefelts vei med midtrekkverk.
Ved å sette til side Statsforvalterens dispensasjon over Lågen, får det kjedereaksjonen at oppstart for hele strekningen er uavklart, skriver Nye Veier.
– Prosjektene henger naturlig sammen. Det er ikke usannsynlig med forsinkelser på ubestemt tid, skriver Espen Almlid i pressemeldingen.
Vurderer andre prosjekter
Nye Veier opplyser at de nå vurderer oppstart av andre utbyggingsklare prosjekter i stedet.
– Med Miljødirektoratets vedtak som nå foreligger omkring E6 Roterud – Storhove, er det naturlig vurdering å forsere oppstart på andre utbyggingsklare prosjekter i porteføljen til Nye Veier, skriver utbyggingsdirektør Espen Almlid.
Nye Veier ble i sin tid tildelt oppdraget av staten med å bygge E6 fra Roterud i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer kommune. Sammen med AF-gruppen har de brukt lang tid på å planlegge prosjektet.
Den 23 km lange strekningen skulle bygges som firefelts motorvei med 110 km/t. Verdien av prosjektet er på rundt 6 milliarder kroner.
E6 Roterud - Storhove er et underprosjekt på strekningen E6 Moelv - Øyer.
Flere entreprenører blir nå berørt. En av dem er selskapet Gjerdalen Entreprenør AS som håpet å få oppdrag for 30-40 millioner kroner.
– Det som er utfordringen i dag er jo at markedssituasjonen for bygg og anlegg er nedadgående med lav aktivitet. Og med en stopp av E6-utbyggingen, så vil det kunne ramme bransjen hardt, sier daglig leder Kjell Iver Gjerdalen til NRK.