Randklev jernbanebru over Lågen i Ringebu fikk store skader under ekstremværet «Hans». Flommen i elva var den største jernbanebrua på Dovrebanen har vært gjennom siden den stod ferdig i 1957.
Mandag formiddag kollapset brua som binder nord og sør sammen.
Nå er det forventet at trafikken på Rørosbanen gjennom Østerdalen kommer til å øke betraktelig.
Allerede i vår fremmet Frp et forslag på Stortinget om å kjøpe inn fire nye tog til Rørosbanen.
Forslaget skal behandles i Stortinget til høsten, men Tor André Johnsen (Frp) mener brukollapsen på Dovrebanen bare forsterker behovet for økt satsing på Rørosbanen.
Setter på så mye trafikk banen tåler
Banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane Nor sier at flommen etter ekstremværet «Hans» er den største brua i Ringebu har vært gjennom.
– Mye tyder på at vi kan få hyppigere og større flommer i framtiden. Det er noe Bane Nor må tenke på når vi legger strategiene våre framover, sier banedirektøren.
Han forteller at de nå kommer til å sette så mye trafikk på Rørosbanen som den tåler mens Dovrebanen må holde stengt.
– Vi er veldig opptatte av trygghet. Det er mange usikrede planoverganger, så det er en helhetlig vurdering som skal gjøres for Rørosbanen i de kommende ukene.
RØROSBANEN: Her går Rørosbanen, som er forventet å få økt trafikk i den kommende tiden.
Vil ha flere nye tog
Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) sier at partiet hans har jobbet for opprustning av Rørosbanen lenge.
Han mener at det trengs flere, nyere og bedre tog på strekningen, som ikke er elektrifisert. Nå sier han at han tror regjeringen endelig har våknet.
– Det er litt trist at det må en flomkatastrofe til, men jeg tror alle nå forstår den fordelen vi har med to parallelle togstrekninger mellom Oslo og Trondheim.
FORSLAG: Tor André Johnsen og Frp har fremmet et forslag på Stortinget om å kjøpe fire nye tog til Rørosbanen.
Foto: Aleksandr Nedbaev / NRKJohnsen forteller at dersom regjeringen ikke bevilger penger til Rørosbanen i statsbudsjettet, så kommer Frp sitt forslag om å kjøpe inn fire nye tog til å få flertall på Stortinget.
– Endelig håper jeg vi kan få nye tog på Rørosbanen.
Mener det mangler vedlikehold
Tor André Johnsen får allerede støtte fra Even Moen (Sp). Han er ordfører i Stor-Elvdal kommune og leder for Jernbaneforum Røros- og Solørbanen.
Moen forteller at han er veldig spent akkurat nå, fordi trafikken på Rørosbanen kommer til å øke i tiden framover.
– Det er klart at med såpass stor økning som må til når Dovrebanen er nede, så er jeg veldig spent på kvaliteten av det som er igjen av skinnemateriell, for det er gammelt.
SPENT: Even Moen er spent på hvordan det vil gå når trafikken på Rørosbanen øker framover.
Foto: Geir Olav Slåen / NRKHan mener at det har vært manglende vedlikehold av Rørosbanen i mange tiår.
Senest i vinter tok han toget fra Hamar til Koppang og fikk kjenne på det.
– Da gikk jo ikke døra igjen i det ene togsettet, og den måtte være åpen hele veien, sier Moen.
Han mener at det nå må en mer langvarig løsning til, og at oppgradering av Rørosbanen må inn i Nasjonal Transportplan (NTP).
– Det må penger på bordet slik at Rørosbanen blir oppgradert og kan være en tilleggsbane og avlastningsbane for Dovrebanen.
Prioriterer jernbanebrua
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at jernbanebrua i Ringebu kommer til å bli prioritert høyt.
– Når det er brudd på infrastrukturen på jernbane slik det har blitt her, så vil det selvsagt være viktig å få reparert eller bygd ei ny bru. Det må det ikke være noen tvil om.
Nygård forteller at brukollapsen selvsagt kommer til å få noen konsekvenser for både persontrafikk og godstrafikk. Da er det naturlig at Rørosbanen for en rolle i avlastning.
– Det vil da bli en diskusjon om prioritering av gods- eller persontrafikk, og ruteplaner og erstatningstilbud. Men det er litt tidlig å si konkret hvordan det vil bli utformet, sier han.
PRIORITERER: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at brua som kollapset på Dovrebanen vil bli prioritert.
Foto: Anders Bakkerud Larsen / NRKNår det gjelder Frp sitt forslag om å kjøpe inn fire nye tog sier samferdselsministeren at det er en sak regjeringen må komme tilbake til.
– Den saken er jo primært en sak som må diskuteres inn i Nasjonal Transportplan. Så det er en løpende vurdering av hvor det er riktig å prioritere nytt togmateriell.
Godstrafikken rammes hardt
Forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt Inger Beate Hovi sier at ekstremværet «Hans» har skapt store konsekvenser for trafikken.
Det er særlig godstrafikken som blir rammet av stengte jernbanestrekninger.
– All godstransport som har gått på jernbane mellom Oslo og Trondheim må finne andre løsninger. Det kan være lastebiltransport eller som godstransport på Rørosbanen, sier Hovi.
Hun forteller at reisende personer kan fraktes med jernbane et stykke, og så kan man sette inn buss der det er stengt. Men for godstransporten er situasjonen en annen.
– Det er store konteinere, så man er avhengig av gode laste- og losseutstyr tilgjengelig i terminalen. Hvis det ikke kommer hele veien fram med jernbane må det gå med lastebil.
ALTERNATIV: Det er allerede satt opp alternativ transport for persontrafikken som vanligvis går på Dovrebanen.
Foto: Aleksandr Nedbaev / NRK
– For min det går det helt greit
Det er SJ Norge som har ansvar for all persontrafikk på Dovrebanen og Rørosbanen. Siden Dovrebanen nå er stengt har togselskapet satt opp alternativ transport.
Mellom Oslo og Lillehammer går togene som normalt, men mellom Lillehammer og Trondheim må man ta buss.
Togselskapet har også satt opp en ekstra avgang på Rørosbanen. Det betyr at det går to direktetog mellom Oslo og Trondheim på strekningen hver dag.
En av dem som måtte benytte seg av den alternative ruten er student Kaja Gabrielsen. Hun skal ta toget fra Hamar til Trondheim.
– Det tar litt lenger tid, men jeg er jo forberedt på å sitte lenge på toget uansett.
– For min del går det helt fint. Jeg får sett litt ny utsikt også.
Marit Berg måtte også belage seg på lenger reisetid tirsdag.
Hun pleier vanligvis å ta toget fra Lillehammer til Trondheim, men slik ble det ikke denne gangen.
– Men jeg er veldig glad for å kunne ta Rørosbanen. Det er mye mer behagelig enn buss.
BEHAGELIG: Marit Berg er glad for at hun kan ta tog på Rørosbanen til Trondheim, fordi det er mer behagelig enn buss.
Foto: Aleksandr Nedbaev / NRK