Hopp til innhold

Snart kan du ta topptur med bil her: Naturvernere er skeptiske

Veien til Tronfjell i Alvdal har vært regulert for anleggstrafikk i 60 år. Nå brukes det millioner for å skape et turisttilbud, 1666 meter over havet.

Jan Inge 12 – Kopi

TRONFJELL RUVER: I dag er toppen av Tronfjell en anleggsplass mens det legges til rette for biltrafikk opp. Snart ønsker grunneierne turister velkommen til en tilrettelagt opplevelse. Det får naturvernere til å rase.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Turister i bil har fartet opp til denne toppen i en årrekke.

Snart skal opplevelsen bli betydelig bedre for de som vil dra på topptur med bil. Og gravearbeidet er allerede kommet langt.

De som drifter vegen har et mål om at 10 000 biler i året skal ta turen til utkikkspunktet. Det er ikke naturvernere fornøyde med.

Bruker millioner

På toppen av Tronfjell i Alvdal kan du se langt. Minst til sju prestegjeld, påstår de som teller slikt. Nå blir det bedre forhold for å kunne nyte utsikten.

– Vi bruker flere millioner kroner på å lage gangveger og utkikkspunkt, sier Jan Inge Gjermundshaug.

Jan Inge 13 – Kopi

UTSIKT: Jan Inge Gjermundshaug peker utover den majestetiske utsikten fra toppen av det 1666 meter høye fjellet.

Foto: Geir Olav Slåen / NRK

Han er entreprenøren som drifter Norges nest høyeste bilveg.

Kravet til bekvemmeligheter og estetikk er annerledes i dag enn det var da vegen ble bygd med bulldoser og industrielt pågangsmot på 1950-tallet.

Naturvernere håper ikke andre følger etter

Å bygge veg på fjelltopper er ikke noe naturvernorganisasjonene applauderer.

– Når tilbudet rustes opp på Tronfjell, betyr det mer trafikk i fjellet, sier Morten Aas.

Han leder Forum for natur og friluftsliv Innlandet. Det er et samarbeidsnettverk for natur- og friluftsorganisasjonene.

  • Fjelltopper kan bli såpass populære at det blir trøbbel for dyreliv:

Aas håper Alvdal har tenkt nøye gjennom prioriteringene sine når de ønsker flere biler på topptur. Og at det legges til rette for et mer stille friluftsliv andre steder i kommunen.

Dessuten håper han inderlig at ikke andre kommuner følger Alvdals eksempel. Han ønsker ikke at det lages en konkurranse over høyeste steder en kan oppsøke med bil.

Morten Aas, Forum for natur og friluftsliv

IKKE GJØR SOM ALVDAL: Morten Aas i Forum for natur og friluftsliv håper kommunene ikke ser etter muligheter for å bygge veg høgt til fjells.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

Trygve Sunde Kolderup jobber mye med grønn turisme i DNT. Han mener Nord-Østerdalen har mange gode muligheter for økt turisme i framtida.

Likevel mener han det først og fremst vil være stillhet og urørt natur som vil være mest attraktivt for folk.

Han tror framtidsturisten vil være mer opptatt av sporløs ferdsel, og at tilrettelagt offentlig transport vil være viktigere enn å øke biltrafikken.

Til toppen av Tronfjell har vel 3000 bilister funnet vegen de siste årene. Initiativtakerne bak tilretteleggingen som nå pågår, håper på 10 000 biler i året i framtida.

Myndigheter på etterskudd

Det er bare noe som skurrer litt med tingenes orden: Vegen opp dit er fremdeles kun regulert til anleggstrafikk.

Tronfjellvegen ble bygget i en tid før det var legitimt å være motstander av naturinngrep.

Naturmangfold var et ord politikere aldri brukte. Dermed var det uproblematisk at en initiativrik entreprenør bygde veg i høgfjellet.

Gravemaskin på fjellet.

ANLEGGSOMRÅDE: Det krever sitt å legge til rette for biltrafikk i høyfjellet. Grunneierne har nekta å betale for en bombrikke som gir dem adgang til å kjøre gratis på den spektakulære fjellveien. Bå har politikerne i Alvdal avgjort at de likevel må betale et engangsbeløp på 250 kroner.

Foto: gEIR oLAV SLÅEN / NRK

Og det var bare naturlig at det var den samme entreprenøren som driftet vegen i alle årene etterpå.

Det hele har i grunnen gått rimelig greit, helt fram til de siste årene.

Nå har en større prosess i jordskifteretten konkludert med at det er kommunen som eier vegen, at det er 180 grunneiere som eier grunnen, og at de som bygde vegen kan få fortsette å vedlikeholde den, samt utvikle tilbudet.

Turister på anleggsveg i 60 år

Kommunale myndigheter bruker å være presise på at utbygginger ikke skal starte før alle godkjenninger er gitt.

Men på Tronfjell har det blitt krøll med rekkefølgen.

I 60 år har vegen vært en anleggsveg, selv om det er turister som i hovedsak har brukt den. Nå vil imidlertid kommunen ordne formalitetene. Derfor søker kommunen seg selv om de kan få lov til at vegen kan bli en turistveg.

For det er slik det foregår, administrasjonen søker politikerne om de kan få lov. Og det er administrasjonen som legger fram saken for politikerne.

– Nå må vi få det inn i ordna former, sier kommunedirektør Per Arne Aaen i Alvdal.

Spesielt overraskende er det derfor ikke om Tronfjellvegen snart blir turistveg. Og da er det på alle måter fritt fram for alle som vil på topptur – med bil.

Folkemusikk i Østerdalstradisjon. Spill, dans og sang samt samtaler om folkemusikken i dalen. Ved Sven Nyhus og Lise Foss.