Turister i bil har fartet opp til denne toppen i en årrekke.
Snart skal opplevelsen bli betydelig bedre for de som vil dra på topptur med bil. Og gravearbeidet er allerede kommet langt.
De som drifter vegen har et mål om at 10 000 biler i året skal ta turen til utkikkspunktet. Det er ikke naturvernere fornøyde med.
- I 2017 ødela uværet veien opp til fjellet, og skadene kosta millioner.
Bruker millioner
På toppen av Tronfjell i Alvdal kan du se langt. Minst til sju prestegjeld, påstår de som teller slikt. Nå blir det bedre forhold for å kunne nyte utsikten.
– Vi bruker flere millioner kroner på å lage gangveger og utkikkspunkt, sier Jan Inge Gjermundshaug.
Han er entreprenøren som drifter Norges nest høyeste bilveg.
Kravet til bekvemmeligheter og estetikk er annerledes i dag enn det var da vegen ble bygd med bulldoser og industrielt pågangsmot på 1950-tallet.
- Det dukker stadig opp nye totusenmeterstopper, og klimaet er grunnen til det. Les om den nye lillebroren til Glittertind her.
Naturvernere håper ikke andre følger etter
Å bygge veg på fjelltopper er ikke noe naturvernorganisasjonene applauderer.
– Når tilbudet rustes opp på Tronfjell, betyr det mer trafikk i fjellet, sier Morten Aas.
Han leder Forum for natur og friluftsliv Innlandet. Det er et samarbeidsnettverk for natur- og friluftsorganisasjonene.
- Fjelltopper kan bli såpass populære at det blir trøbbel for dyreliv:
Aas håper Alvdal har tenkt nøye gjennom prioriteringene sine når de ønsker flere biler på topptur. Og at det legges til rette for et mer stille friluftsliv andre steder i kommunen.
Dessuten håper han inderlig at ikke andre kommuner følger Alvdals eksempel. Han ønsker ikke at det lages en konkurranse over høyeste steder en kan oppsøke med bil.
Trygve Sunde Kolderup jobber mye med grønn turisme i DNT. Han mener Nord-Østerdalen har mange gode muligheter for økt turisme i framtida.
Likevel mener han det først og fremst vil være stillhet og urørt natur som vil være mest attraktivt for folk.
Han tror framtidsturisten vil være mer opptatt av sporløs ferdsel, og at tilrettelagt offentlig transport vil være viktigere enn å øke biltrafikken.
Til toppen av Tronfjell har vel 3000 bilister funnet vegen de siste årene. Initiativtakerne bak tilretteleggingen som nå pågår, håper på 10 000 biler i året i framtida.
Myndigheter på etterskudd
Det er bare noe som skurrer litt med tingenes orden: Vegen opp dit er fremdeles kun regulert til anleggstrafikk.
Tronfjellvegen ble bygget i en tid før det var legitimt å være motstander av naturinngrep.
Naturmangfold var et ord politikere aldri brukte. Dermed var det uproblematisk at en initiativrik entreprenør bygde veg i høgfjellet.
Og det var bare naturlig at det var den samme entreprenøren som driftet vegen i alle årene etterpå.
Det hele har i grunnen gått rimelig greit, helt fram til de siste årene.
Nå har en større prosess i jordskifteretten konkludert med at det er kommunen som eier vegen, at det er 180 grunneiere som eier grunnen, og at de som bygde vegen kan få fortsette å vedlikeholde den, samt utvikle tilbudet.
Turister på anleggsveg i 60 år
Kommunale myndigheter bruker å være presise på at utbygginger ikke skal starte før alle godkjenninger er gitt.
Men på Tronfjell har det blitt krøll med rekkefølgen.
I 60 år har vegen vært en anleggsveg, selv om det er turister som i hovedsak har brukt den. Nå vil imidlertid kommunen ordne formalitetene. Derfor søker kommunen seg selv om de kan få lov til at vegen kan bli en turistveg.
For det er slik det foregår, administrasjonen søker politikerne om de kan få lov. Og det er administrasjonen som legger fram saken for politikerne.
– Nå må vi få det inn i ordna former, sier kommunedirektør Per Arne Aaen i Alvdal.
Spesielt overraskende er det derfor ikke om Tronfjellvegen snart blir turistveg. Og da er det på alle måter fritt fram for alle som vil på topptur – med bil.