– Dette handler om et av de viktigste tiltakene for framtida i Innlandet og da må vi ha dette vedtaket på plass innen desember, sier ordfører i Anita Ihle Steen i Ringsaker.
– Hamar er regionhovedstaden og akkurat nå har de et ansvar for å oppføre seg som det, sier ordfører i Stange, Nils A. Røhne.
– Kommunestyret i Hamar må sørge for å være effektive så vi unngår forsinkelser, sier ordfører i Lillehammer, Espen Granberg Johnsen.
Kan bli forsinkelser
På onsdag fortalte Jernbaneverket hvilket av de tre gjenstående togtrasèalternativene gjennom Hamar de foretrakk.
Jernbaneverket anbefalte at det nye dobbeltsporet skulle gå langs Mjøsa enten via bru eller i kulvert, og varslet innsigelser hvis Hamar ville noe annet.
De frarådet både det østre alternativet via Vikingskipet og det midtre alternativet gjennom byen med ny stasjon ved rådhuset.
Dette førte til sterke reaksjoner fra mange av Hamars politikere som hadde ønsket seg et av de to andre alternativene.
Ifølge Hamar Arbeiderblad ønsker nå et klart flertall av politikerne i kommunestyret i byen å trosse Jernbaneverket og kjempe for at det østlige alternativet blir lagt ut på høring.
Dette advarer ordføreren i Lillehammer mot.
– Når Jernbaneverket fraråder dette alternativet, er det mye som taler for at det valgte alternativet er det som er gjennomførbart innen tidsfristen. Blir det forsinket vil hele Innlandet tape på det, sier Granberg Johnsen.
Ordfører i Hamar, Einar Busterud, reiser bust når han hører hva Lillehammer-ordføreren sier.
– Hadde det blitt foreslått å legge jernbanen gjennom Maihaugen hadde det nok vært litt diskusjon på Lillehammer også. For oss i Hamar blir dette som å legge toglinja foran Operaen i Oslo. Det hadde aldri vært aktuelt, sier Busterud.
NHO støtter nabokommunene
Jernbaneverket antyder at ordførerne vi har snakket med har rett i sine bekymringer.
– Dersom Hamar ikke klarer å sluttbehandle jernbaneutbyggingen innen desember, mens Stange har godkjent sin del, kan nye Dovrebanen stoppe opp, sier prosjektleder i Jernbaneverket, Sverre Setvik.
I tillegg til ordførerne i kommunene langs Dovrebanen, er også næringslivet svært opptatt av at dobbeltsporprosessen ikke må spore av.
– Det er ekstremt viktig for oss at dette ikke blir forsinket hvis vi vil ha utvikling i regionen, sier Åge Skinstad, regiondirektør i NHO Innlandet.
NHO i Innlandet støtter Jernbaneverket i valget av jernbanetrasè gjennom Hamar og mener det er det helt riktige for byen.
– Det østre alternativet gir mye dårligere byutvikling for Hamar enn det vestre, og i tillegg vil det østre føre til store problemer for godstransporten som vil skape trøbbel i næringssammenheng, sier Skinstad.