Kjørte elsparkesykkel fra Frankrike til Nordkapp

Hervè Magnin har de siste månedene reist langt og miljøvennlig. Men om dette er en ny trend er han usikker på.

Han startet i alpene, og kom seg helt til Nordkapp på sparkesykkelen. Nå er han på tur hjem.

Hervè Magnin ville slå ett slag for miljøvennlig reise, fornybar energi og dessuten gjøre noe helt annerledes.

En venn av ham som er ingeniør designet et påheng til sparkesykkelen. Den har han reist med i flere måneder.

Hervè Magnin sin el-sparkesykkel

TEKNISK NYSKAPNING: Prototypen som Hervè Magnin har benyttet har fått kjørt seg denne sommeren.

Foto: Frode Meskau / NRK

Teknisk trøbbel og hyggelige folk

Problemfritt har turen imidlertid ikke vært. Magnin har hatt mye teknisk trøbbel, både elektrisk og mekanisk.

– Sykkelen er en prototyp, og er foreløpig ikke i salg. Trøbbelet har kommet underveis.

Heldigvis har han funnet løsninger på utfordringene som har oppstått, og nå er han på vei tilbake til hjemlandet.

Selv hevder Hervè Magnin at han har storkost seg på tur, og at han har møtt veldig mange hyggelige folk.

Hervè Magnin

MILJØVENNLIG REISE: Hervè Magnin har reist med elsparkesykkel fra Alpene til Nordkapp.

Foto: Frode Meskau / NRK

Flere tusen kilometer

5000 km på sparkesykkel tilbakela han før han nådde Europas nordligste fastlandspunkt. Totalt tok det tre måneder.

Magnin bor i Alpene i Frankrike, og første delmål var Sveits. Deretter kjørte han videre gjennom Tyskland, Polen, Litauen, Latvia og Estland.

Fra Tallinn tok han ferge til Helsinki.

– Så kjørte jeg gjennom Finland hele veien opp til Kautokeino og Alta, før jeg nådde Nordkapp.

For å spare strøm har Magnin kjørt sakte undervegs, og dessuten sparket mye selv.

Flere vil reise miljøvennlig

Norsk Reiseliv merker at flere vil reise miljøvennlig, forteller Per-Arne Tuftin, som er administrerende direktør i Norsk Reiseliv.

– Folk blir stadig mer bevisste på miljøvennlig transport, men at noen drar på ferie med kun elsparkesykkel har jeg ikke hørt om før, sier Tuftin.

Tuftin er likevel fascinert av ideen, og han mener det er både fint og lurt å ta med seg en slik sykkel på tur.

– Det kan forenkle muligheten til å komme seg rundt, mener direktøren.

Per-Arne Tuftin

MERKER MILJØBEVISSTHET: Per-Arne Tuftin er direktør i Norsk Reiseliv, og tror mange har fått øynene opp for ferie i eget land.

Foto: Gunnar Sandvik/NRK

Den tradisjonelle norske sommerturisten har tidligere gjerne reist dit de har vært før.

Nå, etter at pandemien kom, mener han å se en annen type norgesturist. En turist som, i motsetning til tidligere, ser seg omkring og legger igjen mer penger på både restauranter og på museum.

– Nå har denne turisten sett hva Norge har å by på, og derfor tror jeg at han eller hun også kommer til å dra på Norgesferie senere, sier Tuftin.

Litt juks på hjemturen

Hervè Magnin har nå fått litt hjemlengsel, og har tatt i bruk tommelen i tillegg til sykkelen for å få fart på turen.

En liten avstikker vestover har han likevel tenkt å ta før han sikter seg mot Frankrike.

– Jeg må ha et bilde av meg selv og sparkesykkelen på Trolltunga før alpene kaller.

Hjemme håper han å være innen tre uker.

Hervè Magnin

FRAM MED TOMMELEN: Målet ble nådd på Nordkapp, nå suppleres transporten hjem med å haike når muligheten byr seg.

Foto: Frode Meskau / NRK

Er det lett å finne folk å haike med i Norge?

– Nei, det er veldig vanskelig, men jeg får det til. Jeg prøver å finne rolige steder der folk ikke kjører så fort og så stikker jeg ut tommelen. Man må være tålmodig.

En annerledes reise

Eventyrlysten er stor hos Hervè Magnin. Når han kommer hjem skal han lage film og skrive en bok om turen.

– Jeg elsker å reise, og jeg liker å gjøre ting litt annerledes.

Men at folk kommer til å reise på langtur med sparkesykkel, det tror han ikke noe på.

– Jeg forventer ikke at folk skal ha lyst til å reise på denne måten, men nå vet folk om muligheten.

Flere saker fra Innlandet