Flere steder i landet rapporteres det om rekordstore snømengder i fjellet, med lave temperaturer om natta.
Dermed er det mye snø «på lager» når vårflommen setter i gang for alvor.
Siste gang det var betydelige og omfattende skader under en vårflom på Østlandet, var i 2018, da det var 45 dager med flomvarsel.
Meteorologisk Institutt melder at det nå skal bli mildere netter i fjellet, og temperaturene er på veg oppover til normalnivå.
Sannsynligheten for en skadeflom er høyere enn i et normalår, sier regionsjef i Norges vassdrags- og energidirektorat, Toril Hofshagen.
Snøfallene på Østlandet i april i år førte i månedsskiftet til at flere bilister måtte skifte tilbake til vinterdekk. På Sjusjøen meldte løypekjørerne at de aldri hadde sett så mye snø på denne tiden av året.
– Uvanlig å brøyte i mai
Ivar Austeng i Stor-Elvdal kommune i Innlandet har brøytet for hytteeiere i 15 år. Han kan ikke huske at han har gjort dette etter påske, i mai.
– Det er egentlig ikke så ekstremt mye snø, men det er veldig spesielt at det er så mye i mai, sier Austeng.
Han forteller at det fortsatt er 70–80 cm snø i terrenget der han brøyter.
Lenger ned i bygda ligger Circle K-stasjonen til Rune Johansen, som er daglig leder.
– Vi følger veldig mye med på værmeldingen, og er spente på hvordan dette går.
Han sier at de er «godt vant» med skadeflommer. Under flommen i 2013 kom vannet helt opp til bygningene, og det svømte fisk mellom bensinpumpene.
– Bensinstasjonen ble bygget i 1932, og den første skadeflommen kom i 1934, forteller han.
Håper på gradvis temperaturøkning
Toril Hofshagen i NVE sier at alle kan følge med på oppdateringer på varsom.no.
Hun sier at «ønskeværet» nå framover er at det blir en gradvis økning i temperatur og minst mulig nedbør.
– Hvis dette slår til, kan vi fortsatt få en moderat vårflom, sier hun.
– Vi anbefaler kommunene å følge opp sine flomberedskapsplaner. Alle har også et ansvar for å sjekke vannveger på sine eiendommer, og fjerne grus fra stikkrenner, sier hun.
Under pinseflommen i 2013 ble det skader for en halv milliard kroner. Da var det nettopp kombinasjonen mellom snøsmelting og regn som slo til.
Lokale flommer kan også få store konsekvenser. I midten av april fikk store nedbørsmengder konsekvenser for E6, Gjøvikbanen og Dovrebanen.