Mange gir blaffen, selv om 1 av 3 dødsulykker i trafikken skyldes uoppmerksomhet knyttet til mobilbruk. Det viser tall fra Statens vegvesen.
7953 har fått bot for mobilbruk i bil til nå i 2021. Det er en økning på 6 prosent fra samme periode i fjor.
Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det ikke bare mobilbruk i bilen et problem. De tar også folk i å sitte med PC eller nettbrett mens de sitter bak rattet.
– Det er de som sitter med den i passasjersetet eller i midtkonsollen. Og noen tilfeller der tungbilsjåfører sitter med den i dashbordet og taster, sier Kai Voldengen, UP-leder i Øst.
- En fjerdedel av dem som døde i trafikken i fjor var ruspåvirka. Les mer om det her.
Høyere bøter
Trygg trafikk har sammen med andre jobbet for å få høyere bøtesatser. Det ble de fra nyttår.
Nå får du 5000 kroner i bot og hele tre prikker på førerkortet dersom du blir tatt på fersken. I fjor var boten på 1700 kroner og to prikker.
For nye sjåfører, som har lappen på prøvetid, blir straffen hele seks prikker i førerkortet for å bruke mobilen i bil.
– Sånne signaler er viktig å sende. Nå koster det mye. Selv om du står på rødt har du ikke lov til å se på mobilen din, sier Marianne Solbraa, regionleder i Trygg Trafikk, Innlandet.
Kai Voldengen i UP er forbausa over at de fremdeles tar så mange for dette. Ikke bare fordi straffen er høyere, men fordi de fleste biler har tryggere løsninger nå.
– Med de løsningene som er nå i de fleste biler med hvor du kan koble opp telefonen, så bør jo det være veldig greit. Når det gjelder det med å tekste, snakke eller søke, så er det helt forkastelig å gjøre det mens du kjører bil, sier Voldengen.
Øker blant unge
UP forteller at de tar folk i alle aldersgrupper og i alle kjønn. Men det er aller flest i aldersgruppa 18–24. Og flest menn.
– Vi er forbausa over at så mange velger å ta så mye elektronisk utstyr i bruk når de kjører bil. En liten uoppmerksomhet kan fort få fatale følger, sier Kai Voldengen.
Henrik Pettersen Sunde jobber i trafikksikkerhetsorganisasjon Ung i trafikken. Han reagerer på tallene.
– Det er skremmende. Vi frykter at de ikke har de holdningene som skal til. De tenker kanskje at det går fint å bruke mobilen bak rattet, for det skjer jo ikke en ulykke med meg. Det er bekymringsverdig, sier Pettersen Sunde.
- Les også: