Fremskynder åpningen av ny E16: – Trafikksikkerheten vil øke enormt

Dette blir siste vinteren med trafikk på den rasutsatte strekningen.

Bussjåføren Bjørn Tore Havro i førersetet ved Kvamskleiva

GLEDER SEG: Bjørn Tore Havro har kjørt strekningen på E16 i 25 år. Nå ser han frem til nyåpningen.

Foto: Arne Sørenes / NRK

E16 gjennom Kvamskleiva er smal og svingete, og er for mange kjent som «ras- og ulykkesvegen».

Bilister må hele tiden være oppmerksomme på løse steiner i fjellsiden.

I tillegg er setninger som; «på E16 er det stengt, og flere vogntog står i grøfta. Spesielt opp Kvamskleiva er det kaos», dessverre en gjenganger.

Bussjåføren, Bjørn Tore Havro har kjent på det flere ganger de siste 25 årene. I den smale, gamle tunnelen kan han ikke møte andre når han kommer med bussen. Og han vet at det kan komme steinras.

– Det er vanskelig. Jeg prøver å se opp i fjellsida om det kommer noe her, sier han.

Men åpningen av ny E16 gjennom Kvamskleiva blir nå fremskyndet med tre måneder. Strekningen skulle egentlig ikke være ferdig før februar 2023, men nå er den klar til oktober 2022, før vinteren setter inn.

Satt på ekstra skift i kuldeperioden

Veien gjennom her er en av de viktigste hovedfartsårene mellom øst og vest. Fra 2010 til 2020 bygde Statens vegvesen fire mil med vei fra Vang i Valdres til Lærdal.

I 2019 bestemte Solbergregjeringen at det også skulle bygges ny tunnel forbi Kvamskleiva som skulle stå ferdig i 2023.

Tunnelen til 720 millioner kroner skal sikre bilistene.

Men en bitende kald vinterperiode i år stanset nesten arbeidet med tunnelen gjennom Kvamskleiva helt.

– Vi plagdes i vinter med at det var 20 minusgrader og at vannet frøs, sier prosjektleder i Hæhre entreprenør Jan Lima.

Kvamskleiva

FORNØYD: – Det er flott å kunne levere dette før neste vintersesong. Bra for oss og bra for trafikantene, sier prosjektleder i Hæhre entreprenør Jan Lima.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Likevel:

Arbeid så å si døgnet rundt i perioder, i tillegg til at fjellmassen viste seg å gå raskere å grave ut, gjorde at nyåpningen av hovedfartsåren kan skje tidligere enn planlagt.

For å ta igjen det tapte økte de fra tre til fire skift og drev arbeidet fremover raskere enn planlagt.

Ras over E16 ved Smedalsosen

RASFARE: Ingen kunne passere på E16 da det gikk et jordras ved Smedalsosen ved Filefjell i 2018.

Foto: Erik Bolstad

Kjører med hjertet i halsen

E16 over Filefjell er stamvegen mellom øst og vest som nesten aldri er stengt.

Men fortsatt er den beryktede Kvamsleiva ved Vang i Valdres en veistrekning mange frykter på vinterstid.

Den erfarne bussjåføren Bjørn Tore Havro kjenner på ansvaret når han kjører på strekningen som er ferdig ombygd om ett år.

– Når det er glatt og dårlig vær, så sitter du med hjertet i halsen, sier Havro.

Vegen har eksistert siden starten på 1800-tallet, og er noen steder for smal til at store kjøretøy kan møtes. Fortsatt er det slik at en må rygge på enkelte deler av strekning.

– Man må være forberedt på at det kan skje noe, sier bussjåføren.

  • I 2019 gikk det et større ras i Øye i Vang kommune i Valdres. Da ble flere personer evakuert.

– Trafikksikkerheten vil øke enormt

Ordfører i Vang kommune, Vidar Eltun, sier ombyggingen betyr enormt mye både for de som pendler daglig, og de som bare kjører strekningen av og til.

– Trafikksikkerheten vil øke enormt, så dette er en gledesmelding, sier Eltun.

Ordfører i Vang, Vidar Eltun.

GLADNYHET: – Dette betyr veldig mye for de som skal farte på denne strekninga, sier ordfører for Vang kommune Vidar Eltun (Ap).

Foto: Arne Sørenes

Mange har varslet fra om både stein og snø som har rast ut i veien. Flere har også sagt de er engstelige for å kjøre her.

Derfor er nå ordføreren glad for at folk endelig kan kjøre trygt mellom øst og vest.

Knut Arild Hareide og Vidar Eltun

GLADMELDING: Trafikksikkerheten vil øke enormt og dette betyr veldig mye for de som farter på denne strekningen, mener ordfører i Vang kommune Vidar Eltun (Ap). Her avbildet på åpningen av en annen vegstrekning med Knut Arild Hareide (KrF) i 2020.

Foto: Geir Randby

Flere saker fra Innlandet