Hopp til innhold

Står sterkt før ny radiotid

Med 2,2 millioner daglige lyttere og en markedsandel på 70 prosent står NRKs radiokanaler sterkt før teknologiskiftet.

Nitimens Marte Stokstad og Knut Folkestad forteller om at DAB-hjelp er å få.

Nitimen og NRK P1 er stadig et førstevalg for norske radiolyttere. Programlederne Marte Stokstad og Knut Folkestad er blant de som bidrar med å lose lytterne trygt inn i en ny heldigital radiotid.

Den siste høsten med både FM- og digital distribusjon av radiosignalene styrker NRK sin solide posisjon i det norske radiomarkedet.

Høsten 2016 har NRK samlet sett en markedsandel tett opp mot 70 prosent for sine 14 radiokanaler.

50 000 nye P2-lyttere

- Vi når flere lyttere og de lytter lenger. Gjennomsnittsnordmannen bruker nå en time hver dag på NRKs radiokanaler, derfor øker også vår markedsandel betydelig, uten at det faktisk har vært et mål for oss, konstaterer NRKs radiosjef Marius Lillelien.

Det er særlig NRK P2, men også NRK P1+ som har sterk lyttervekst. NRK P2 har hatt en lyttertilvekst på cirka 50 000 i forhold til høsten 2015 og har nå nesten 300 000 daglige lyttere.

NRK P1 er fortsatt Norges desidert største radiokanal med en markedsandel alene på 45,7 prosent, og hadde i uke 44 – 47 i år vel 1,5 millioner daglige lyttere.

Heldigitale NRK P1+ fortsetter å ha godt grep om de eldste radiolytterne. I snitt har 177 000 hørt daglig på NRKs digitale suksessradio nå i høst.

NRK P3 har hatt en liten nedgang i høstukene 44 til 47, men har fortsatt over en halv million daglige lyttere.

Former ny radioframtid

NRK P13s Stig Holmer, NRK P1+s Line G Andersen og radiosjef Marius Lillelien klare for en heldigital radiotid fra og med 2017.

Foto: NRK

De minste finner NRK Radio Super

Samlet sett har nærmere 2,2 millioner nordmenn lyttet daglig til NRKs radiokanaler nå i høst.

At også de yngste finner fram til radioen gleder radiosjef Lillelien ekstra. NRK Radio Super som er radiotilbudet for de mellom to og tolv, år vokser betydelig.

- I fjor hørte 10 prosent av norske barn på kanalen ukentlig. I år er tallet økt til 18, sier en stolt Lillelien.

Totalt var det vel tre millioner som lyttet daglig til radio i Norge i ukene 44 til 47 i år. Det er en liten nedgang i forhold til de samme ukene i 2015, og det er de kommersielle kanalene som taper lyttere samtidig som NRK kaprer lyttere.

Kari Hesthamar t v, Lotte Camilla Holst-Hansen og Vilde Hjort Batzer

Prishedrede radiodokumentarist Kari Hesthamar t v er sammen med Lotte Camilla Holst-Hansen og Vilde Hjort Batzer klare til å ta grep for å styrke NRKs podkasttilbud.

Foto: Kjersti Apenæs / NRK

Bruker radioinnholdet annerledes

At radioinnhold også av stadig flere begynner å bli brukt på nye måter viser veksten i antallet som hører opptak av programmer i NRKs radiospiller, og sterk vekst i podkastbruken.

I uke 46 hadde NRKs podkasttilbud 345 876 unike brukere. Nå har NRK satt i gang et arbeid for å forbedre og forsterke dette tilbudet. Så langt er det Radioresepsjonen som er den store lyttermagneten i NRK-hylla.

Forberedt på midlertidig lytterfall

- NRK har alltid hatt en utrolig sterk stilling hos norske radiolyttere, men den har knapt vært sterkere enn nå, slår radiosjef Lillelien fast. Han er samtidig spent på hvilke utslag radiodigitaliseringen neste år vil få.

- Vi er forberedt på en midlertidig nedgang i lyttingen både fordi det kan ta litt tid for alle lytterne å få DAB+ i bilen, og fordi NRK slukker på FM litt før de kommersielle kanalene mange steder i landet, sier Lillelien.

11. januar slås de første FM-senderne av i Nordland fylke. Deretter blir det slukking fylke for fylke, helt fram til de norske FM-senderne slås av i Troms og Finnmark 13. desember 2017.

NRK Publikumservice hjelper til

Deretter vil all distribusjon av norske radiosignaler skje digitalt. Det betyr at du kan lytte til radio via nettet, det digitale bakkenettet og et fjernsynsapparat eller via en DAB-radio.

Allerede hører et flertall av norske lyttere på en digital plattform, og to av tre norske husstander har en DAB-radio, viser undersøkelser som er blitt gjort.

For tiden pågår det en større informasjonskampanje i forbindelse med radioens teknologiskifte, og NRK Publikumsservice er blitt ekstra bemannet for å kunne svare på henvendelser og yte hjelp.

Les også:

Dab-kampanje

NRK Publikumsservice hjelper alle som måtte trenge det i forbindelse med radioovergangen.