Hopp til innhold

Kritiserer beredskapen på Bergensbanen

Brannen på Hallingskeid startet trolig etter sveise- og slipearbeid på skinnegangen.

Statens Havarikommisjon for transport sin foreløpige rapport om brannen på Hallingskeid er nå klar.

Torsdag 16. juni kjørte et tog på vei fra Bergen til Oslo inn i en brann ved Hallingskeid stasjon. 250 passasjerer ble evakuert, før flammene til slutt slukte togsettet.

Brannen startet inne i snøoverbygget ved stasjonen. Det var trolig gnister fra slipingen etter sveisearbeid i snøoverbygget som startet brannen. Det er den foreløpige konklusjonen til Havarikommisjonen.

Her kan du lese Havarikommisjonens rapport

Les også:

Mangelfull beredskap

Det har vært flere tilsyn med sikkerheten på Bergensbanen i 2010 og 2011, og beredskapen har ved flere tilfeller fått kritikk.

I mai 2010 ble det avholdt et møte mellom Jernbaneverket og brannvesenet på Voss, etter at den lokale brannsjefen hadde kritisert beredskapen på Bergensbanen. I mars og april i år gjennomførte Statens jernbanetilsyn en revisjon av Jernbaneverkets risikostyring og beredskap. Den konkluderte med følgende:

“Jernbaneverkets styring av beredskap er mangelfull. Det stilles ikke minimumskrav til beredskapsnivået og flere krav som stilles til beredskapsarbeidet følges ikke. Spesielt er det omfattende mangler ved Jernbaneverkets bruk av beredskapsanalyser og ved planlegging, gjennomføring, evaluering og oppfølging av beredskapsøvelser.”

I den foreløpige rapporten kommer Havarikommisjonen med sine egne konklusjoner. Også de slår fast at beredskapen er mangelfull, og peker blant annet på at det ikke finnes brannforebyggende tiltak i forbindelse med sveising på banen.

Se video fra brannen:

Video Togbrann på Bergensbanen

Les også:

Har brukt eliminasjonsmetoden

Utbrent tog på Hallingskeid

Togene ble helt utbrent i brannen.

Foto: Arnstein Karlsen

For å prøve å finne brannårsaken har Havarikommisjonen brukt eliminasjonsmetoden. Det skal ha vært for store skader til å kunne finne en direkte påviselig brannårsak.

Etter at det var blitt utført skinnesveising inne i snøoverbygget ble skinnene slipt med en slipemaskin uten deksel. Det kan føre til stor spredning av gnister og det sannsynlig at sveiseduken ikke fanget opp alle gnistene, mener Hvarikommisjonen.

I rapporten står det videre at gnistene holder høy temperatur, og de kan ligge i treverket i lang tid. Dessuten kan vinden ha bidratt til å gi rikelig med oksygen til brannutvikling for gnistene.

Tok seks timer å få utstyr på plass

I tillegg til manglende rutiner rundt sliping, stilles det spørsmål ved beredskapen som skulle stått klar på Voss. Et aggregat som skulle trekke brannvogn og utstyr opp på togskinnene var til reparasjon, og et reserveaggregat var ute av drift. I tillegg manglet fører som kunne kjøre utstyret, og i alt tok det nesten seks timer før man fikk opp slukkeutstyr.

Havarikommisjonen mener det vitner om manglende beredskap fra Jernbaneverket, og at Hallingskeid-brannen eksemplifiserte dette.

– Svakheter ved driftsberedskapen ble meget synlig ved brannen på Hallingskeid, ettersom det førte til at det tok nesten seks timer før man fikk opp utstyr og slukkevann, står det i rapporten.

Nå kommer hovedrapporten

Havarikommisjonen skal nå lage sin endelige hovedrapport, der de ser nærmere på flere ting:

  • Om bemanningen om bord på passasjertog er tilstrekkelig.
  • Hvordan de ansatte om bord skal brukes under evakueringen.
  • Skilting og merking av rømningsveier, som beskrives som mangelfull på enkelte steder.
  • Hvorfor kommunikasjonsutstyr gikk raskt tom for strøm.
  • Om det er likhetstrekk mellom brannen i juni og en brann i et annet overbygg i 2008. Også der var det gjort slipearbeid før brannen.


Sivilforsvaret rydder på Hallingskeid

Sivilforsvaret rydder etter brannen på Hallingskeid.

Foto: Sivilforsvaret