- Vi er nødt til å ta med oss erfaringene fra den hendelsen som var i går og få en faglig vurdering av snøoverbyggene fra Jernbaneverket, sier leder i transportkomitéen på Stortinget, Knut Arild Hareide, til NRK.no.
Torsdag kjørte et morgenekspresstog på Bergensbanen inn i et brennende snøoverbygg på Hallingskeid. 250 passasjerer ble evakuert før toget tok fyr. Hele togsettet brant opp, og også stasjonsbygget ble påført store skader.
ALT OM STORBRANNEN:
| | |- Bedre med stål eller betong
Informasjonssjef Inge Hjertås i Jernbaneverket bekrefter at ulykken kunne ha vært unngått dersom snøoverbyggene var bygget med andre byggematerialer.
- Det ideelle hadde vært noe mer brannsikkert, som stål eller betong. Det koster en del mer enn trebygg med aluminiumskledning. Men det som skjedde nå koster også mye, sier Hjertås til NRK.no.
Nøyaktig hvor mye brannens herjinger vil koste, er foreløpig uklart.
- Det vil koste oss flere millioner kroner, og for NSB er det nok snakk om flere titalls millioner kroner for det ødelagte togsettet, sier Hjertås.
Også
på Hallingskeid. I 1960 brant den gamle stasjonsbygningen ned. Brannen startet i snøoverbygget.Granskes av Havarikommisjonen
Avdelingsleder i Havarikommisjonen, Kurt A. Olsen, bekrefter at valg byggematerialet vil bli gjenstand for granskning i deres arbeid.
- En del av den videre undersøkelsen vil være å se på om det er gjort noen form for risikovurdering, sier Olsen.
Krf-leder Knut Arild Hareide håper gårsdagens hendelse vil resultere i konkrete tiltak.
- Det er viktig at vi beholder trygghet og sikkerhet som faktor nummer én for jernbanen i Norge, sier han.