Hopp til innhold

Krever gransking av snøoverbygg

Storbrannen på Bergensbanen kunne vært unngått, dersom snøoverbyggene var av stål og betong i stedet for tre. Nå krever Krf-lederen at Jernbaneverket tar affære.

Slokking av brann på Bergensbanen

TOTALSKADD: Hele snøoverbygget og et fullt togsett brant opp under brannen på Hallingskeid torsdag.

Foto: Odd Arne Olderbakk / NRK

Knut Arild Hareide

SKREMT: Krf-leder Knut Arild Hareide

Foto: Alley, Ned / Scanpix

- Vi er nødt til å ta med oss erfaringene fra den hendelsen som var i går og få en faglig vurdering av snøoverbyggene fra Jernbaneverket, sier leder i transportkomitéen på Stortinget, Knut Arild Hareide, til NRK.no.

Torsdag kjørte et morgenekspresstog på Bergensbanen inn i et brennende snøoverbygg på Hallingskeid. 250 passasjerer ble evakuert før toget tok fyr. Hele togsettet brant opp, og også stasjonsbygget ble påført store skader.

ALT OM STORBRANNEN: Åtte vogner brant opp | – Så røyk og flammer rett foran toget | Rømte fra flammene i rullestol | Kollaps i Telenor sitt nett

- Bedre med stål eller betong

Informasjonssjef Inge Hjertås i Jernbaneverket bekrefter at ulykken kunne ha vært unngått dersom snøoverbyggene var bygget med andre byggematerialer.

- Det ideelle hadde vært noe mer brannsikkert, som stål eller betong. Det koster en del mer enn trebygg med aluminiumskledning. Men det som skjedde nå koster også mye, sier Hjertås til NRK.no.

Nøyaktig hvor mye brannens herjinger vil koste, er foreløpig uklart.

- Det vil koste oss flere millioner kroner, og for NSB er det nok snakk om flere titalls millioner kroner for det ødelagte togsettet, sier Hjertås.

Video Togbrann på Bergensbanen

INFERNO: Se reportasje fra Hallingskeid.

Også i 2008 brant det i snøoverbygg på Hallingskeid. I 1960 brant den gamle stasjonsbygningen ned. Brannen startet i snøoverbygget.

Tog i brann på Bergensbanen

DRAMATISK: 250 personer ble evakuert da toget ikke klarte å rygge ut av snøoverbygget.

Foto: Margit Karin Himle

Granskes av Havarikommisjonen

Avdelingsleder i Havarikommisjonen, Kurt A. Olsen, bekrefter at valg byggematerialet vil bli gjenstand for granskning i deres arbeid.

- En del av den videre undersøkelsen vil være å se på om det er gjort noen form for risikovurdering, sier Olsen.

Krf-leder Knut Arild Hareide håper gårsdagens hendelse vil resultere i konkrete tiltak.

- Det er viktig at vi beholder trygghet og sikkerhet som faktor nummer én for jernbanen i Norge, sier han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.