Hopp til innhold

- Vi stoppet fem meter fra flammene

– Situasjonen var alvorlig. Heldigvis fikk vi alle passasjerene raskt ut, sier lokfører Kjell Vinje til NRK.

Lokomotivfører Kjell Vinje

INNSÅ ALVORET: - Jeg så flammene og dro i nødbremsen, sier lokfører Kjell Vinje til NRK.

Foto: NRK/Lokomotivmands Tidende

Lokfører Kjell Vinje førte østgående tog på Bergensbanen i går. Han hadde ansvar for 250 passasjerer da toget kjørte inn i det brennende overbygget ved Hallingskeid stasjon.

Lokfører Kjell Vinje har til nå ikke ønsket å snakke med pressen, men forteller nå til NRK hvordan han opplevde situasjonen.

Da toget kom til Hallingskeid stasjon mistet han kjørestrømmen.

– Da er prosedyren å bremse, øyeblikket etter så jeg flammene i enden av snøoverbygget, og satte inn nødbremsen. Jeg fikk stanset toget 5 til 10 meter fra flammene, sier Vinje.

Varslet passasjerene umiddelbart

Konduktøren var tilfeldigvis framme hos lokfører, og fikk varslet passasjerene umiddelbart.
– Jeg så alvoret i situasjonen, og vurderte at alle måtte ut raskest mulig uten å ta med bagasjen. I ettertid har jeg grublet på om vi kunne reddet mer av bagasjen. For det var jo det pasasjerene var opptatt av.

LES OGSÅ:

Krever gransking av snøoverbygg

Rømte fra flammene i rullestol

– Så røyk og flammer rett foran toget

Overtent på 15 minutter

Etter at passasjerene kom seg ut, tok det femten til tyve minutter før hele toget var overtent. Kjell Vinje har fått mye ros for sin handlekraft i ettertid. Lensmann Ivar Hellene på Voss gir Vinje æren for at ikke liv gikk tapt.

– Da han var rundt hundre meter fra overbygget så mistet han strømmen og bremset ned og så brannen i motsatt ende ved Hallingskeid stasjon, og fikk evakuert passasjerene. At han handlet raskt, var helt avgjørende, sier Hellene.

Vinje hadde en samling med sine kolleger i torsdag kveld.

– Jeg får god oppfølging av mine ledere, sier den erfarne lokføreren fra Indre Arna i Bergen.

Ingen kunne varsle om brannen

Hallingskeid stasjon er ubemannet, så ingen kunne varslet brannen før han selv så den.

– Det er ikke noe brannvarslingssystem der oppe, så de eneste som kunne ha sett brannen er hyttefolk i området.

Han vil ikke spekulere i brannårsaken, men antyder at det kan ha vært et overslag på kjørestrømmen, eller utløst av gnister fra bremseklossene til et godstog.
– Treverket i overbygget var jo knusktørt, sier han.

– Det viktigste var at alle ble reddet. Ingen passasjerer fikk en gang en flis i fingeren. Dette gikk så bra som det kunne, sier Vinje.